Communicatie Adviseur Werkplezier

Nieuw

Functie omschrijving

KVK is een toonaangevende uitvoeringsorganisatie in het publieke domein met een unieke propositie. Omdat KVK een aantal wettelijke registers beheert, waaronder het voor iedereen bekende Handelsregister, is de naamsbekendheid groot.

KVK wil anders gaan werken met nog meer aandacht voor haar klanten, of dat nu de MKB-er, het grootbedrijf, de starter, de zzp-er, de corporate accounts of collega organisaties betreft, en zet daarom een organisatieverandering in naar meer agile werken in klantgerichte groups. KVK wil voor haar klanten waarde toevoegen en onmisbaar zijn en is er van overtuigd dat een andere organisatievorm beter past bij dat doel.

Onze medewerkers spelen in de organisatieverandering een cruciale rol: zij zijn het gezicht van KVK, het aanspreekpunt; de denkkracht; de adviseur en de expert, maar ook het gezicht van een organisatie die data beheert. KVK is een intern programma gestart dat als doel heeft dat de medewerkers optimaal te laten werken in een wendbare organisatie. Dit programma heeft als titel ‘Werkplezier’ en wordt ingericht langs de principes vertrouwen, vrijheid, verantwoordelijkheid en samenwerking.

Als (tijdelijke) communicatieadviseur in het veranderingstraject ‘KVK Werkplezier’ maak je deel uit van het team dat werkt aan de menskant van verandering die de organisatie doormaakt, een verandering in mindset, gedrag en cultuur.

Binnen het team zien we een organisatie als een levend organisme. We werken vanuit een veranderaanpak, met een creatief concept, en zetten daarbij diverse communicatiemiddelen, werkvormen, interventies, trainingen & opleidingen in. Zo proberen we de collega’s bij KVK te bewegen naar meer werkplezier en werkgeluk. Je realiseert je dat het daarbij niet alleen aankomt op uitwisselen van kennis, inzicht en ervaring maar dat het met name aankomt op het beleven en doorleven van de verandering. En dat interactie en co-creatie met de medewerkers daarbij randvoorwaardelijk zijn.

Naast de inzet en ontwikkeling van (communicatie)interventies is iedereen in het team ook hands on bezig. Dus aan de ene kant neem je deel aan een team dat uitingen, acties en interventies bedenkt, terwijl je deze aan de andere kant ook oppakt en uitwerkt. Het schrijven van intranetberichten en andere teksten maakt daar regelmatig deel van uit. Een combinatie dus van creatieve ontwikkeling en advieswerk, naast organiseren, schrijven en regelen.

Als communicatieadviseur ‘KVK Werkplezier’ ben je in staat om bijdrage te leveren aan een samenhangende en integrale veranderaanpak. Je hebt aantoonbare kennis en kunde over de manier hoe je met inzet van communicatie en interventies (prikkels, acties, werkvormen etc.) kunt werken aan een andere mindset van medewerkers, met als doel hen gewenst gedrag te laten inzetten en internaliseren. Je weet hoofd- van bijzaken te onderscheiden, hebt overredingskracht en daadkracht, hebt ervaring in het schrijven van een bondig plan of advies. Je bent nieuwsgierig, creatief en denkt ‘out of the box’. Je hebt een ruime culturele bagage en weet wat er speelt in de samenleving. Je hebt een snelle en makkelijke redactionele pen. Voor print én voor digitaal, waarbij je ook ervaring hebt in de productie of uitvoering ervan. Je hebt ruime ervaring in de ontwikkeling en uitvoering van ‘fysieke’ activaties en (culturele) werkvormen, de productie van video’s en blogs en met de inzet van socials. Je beschikt over goede organisatievaardigheden, je weet wat er komt kijken bij het regelen van een bijeenkomst of een event. Het werken onder tijdsdruk is je bekend. Microsoft Teams is geen probleem voor je, net zo min als het incidenteel buiten kantoortijden werken.

Welke resultaten lever je op?
• De ontwikkeling en uitvoering van een breed scala aan (communicatie)uitingen en andere interventies;
• Zichtbaarheid en ‘reuring’ rond het fenomeen werkplezier;
• Een herkenbare bijdrage aan de samenhang en de output van het team werkplezier.

Functie eisen

  • minimaal een afgeronde hbo opleiding op het gebied van Interne Communicatie/Journalistiek of vergelijkbaar
  • actuele (in de afgelopen 10 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in verandercommunicatie
  • actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met het adviseren en faciliteren van interne klanten
  • actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met werken in zowel profit als non-profit organisaties
  • kennis en actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met coaching, training en opleidingen
  • actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met zowel schriftelijk als mondeling uitstekende communicatieve vaardigheden; kan o.a. standaardteksten voorzien van extra flair
  • kennis en actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met (interne) communicatie
  • aanvullend een aantoonbare vakopleiding (cursus) op het gebied van Communicatie-advies en Verandercommunicatie
  • een afgeronde wo opleiding

Competenties

Analytisch vermogen
Onderzoekt, herkent en begrijpt de belangrijkste elementen van vraagstukken en hun onderlinge samenhang.

Organisatiesensitiviteit
Je hebt gevoel voor de onderlinge verhoudingen en je houdt rekening met de formele en hiërarchische lijnen.

Overtuigingskracht
Is in staat draagkracht te creëren en weet anderen ertoe te brengen een standpunt, idee, advies of plan te accepteren en/of over te nemen.

Coachen
Is gericht op het ontwikkelen van de competenties van anderen door middel van het geven van opbouwende feedback, inzicht, tips en handvatten. Biedt ruimte en begeleiding.

Communiceren
Verwoordt gedachten helder en vlot, brengt mondeling en schriftelijk een boodschap begrijpelijk over aan anderen en weet hierbij hun aandacht vast te houden.

Creativiteit
Is vernieuwend, kan oplossingen bedenken en beoordelen, out-of-the-box thinking, originaliteit en anders denken.

Extra info

Van 1-1-2022 t/m 31-12-2022 | Optie verlenging: 2 x 12 maanden | Standplaats: Utrecht | Communicatie | Uren: 40 per week | Aantal FTE: 1

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

26.11.2021

Publicatie eindigt

04.12.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.