Adviseur Omgevingsrecht

Nieuw

Functie omschrijving

Amstelveen staat voor een omvangrijke omwenteling als het gaat om de opgave voor vernieuwing van de stad. Lag vroeger de focus op omvangrijke uitleglocaties voor woningbouw, nu verschuift de aandacht naar herontwikkeling en transformatie van de bestaande stad. De missie van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling is te zorgen voor een goed ingerichte ruimte in Amstelveen en Aalsmeer waar mensen zich thuis voelen om te wonen, te werken en te verblijven. De afdeling Stedelijke ontwikkeling wil met een slagvaardige en resultaatgerichte kernorganisatie ontwikkelingen initiëren en faciliteren.

Als Adviseur Omgevingsrecht ga je aan de slag met uiteenlopende ruimtelijke initiatieven en ruimtelijke ordeningsprocedures. Naast kennis van - en ervaring met de huidige wet- en regelgeving ben je natuurlijk ook al goed op de hoogte van de Omgevingswet. Van jou als gedreven RO-adviseur verwachten wij dat je zowel zelfstandig als ook in teamverband initiatiefnemers, collega’s en onze besturen kunt adviseren over vraagstukken met betrekking tot de fysieke leefomgeving.

De gemeenten Amstelveen en Aalsmeer staan de komende tijd voor diverse kleine én grote opgaven zoals gebiedstransformaties, ontwikkeling nieuwe bedrijventerreinen en uitlegwijken, maar ook binnenstedelijke vernieuwingen. De vraag naar woningen is en blijft ook in onze gemeenten groot. Het groene karakter van de gemeenten wordt gewaardeerd, het voorzieningenniveau is hoog, Schiphol geeft serieuze overlast, maar zorgt ook voor werk en bereikbaarheid. In dit krachtenveld waar de belangen soms ver uiteen lopen kom jij optimaal tot je recht. Je werkt mee in projectteams voor ruimtelijke ontwikkelingen, adviseert projectmanagers en werkt samen met andere (beleids)adviseurs aan de implementatie van de Omgevingswet en de ontwikkeling van nieuw beleid.

Werkzaamheden

  • Het opstellen van de toelichting en regels van bestemmingsplannen, het behandelen van inspraakreacties en zienswijzen, het vertegenwoordigen van de gemeente in rechte en het verzorgen van de procedure om te komen tot vaststelling van de plannen.
  • Het voeren van overleg met en het adviseren van projectmanagers en andere medewerkers, wethouder(s), belanghebbenden en externe instanties.
  • Het inbrengen van juridische en ruimtelijke ordeningskennis en het geven van deskundige adviezen in relatie tot wetgeving en het beleid op het gebied van ruimtelijke ordening.
  • Het adviseren en integraal behandelen van verzoeken van particulieren over ruimtelijke en functionele mogelijkheden die niet passen in vastgesteld beleid (c.q. bestemmingsplannen).
  • Het procesmatig begeleiden van de totstandkoming van bouwplannen.
  • Het coördineren en adviseren van de vergunningaanvragen.

Omschrijving kandiaat

  • Je hebt een relevante Hbo-opleiding in de richting van bestuursrecht / omgevingsrecht of planologie / sociale geografie.
  • Je hebt actuele kennis met betrekking tot relevante wetgeving zoals Wabo, Wro, Awb en Omgevingswet.
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als Adviseur omgevingsrecht bij voorkeur bij een gemeente.
  • Je hebt ervaring met het zelfstandig opstellen van bestemmingsplannen en begeleiden van bouwplannen.
  • Lokale kennis is absoluut een pré.
  • Je hebt Kennis en ervaring met plan- en zaaksystemen van Roxit.
  • Je hebt ervaring met het adviseren van management en bestuur over complexe vraagstukken.

Functie eisen

  • Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde (bachelor) HBO opleiding in de richting van bestuursrecht/omgevingsrecht of planologie/sociale geografie.
  • Op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring met het adviseren van management en bestuur over complexe vraagstukken in het kader van omgevingsrecht in de afgelopen 5 jaar. (toon dit aan per opdracht/werkgever in het cv)
  • Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Adviseur omgevingsrecht bij een 100.000+ gemeente in de afgelopen 5 jaar.
  • Op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring als Adviseur ruimtelijke ontwikkeling of ruimtelijke ordening met grote/complexe projecten in de richting van woningbouw en infrastructuur in de afgelopen 5 jaar. (benoem dit in cv per werkgever/opdracht)
  • Op CV aantoonbaar minimaal 1 jaar werkervaring binnen het ruimtelijk domein in regio Amstelland/Meerlanden in de afgelopen 5 jaar.
  • Op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring met plan- en zaaksystemen van Roxit in de afgelopen 5 jaar.

Competenties

  • Resultaatgerichtheid
  • Betrouwbaarheid
  • Klantgerichtheid
  • Integriteit
  • Flexibiliteit
  • Behulpzaamheid
  • Inventief/creatief
  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Proactief en communicatief vaardig

Extra info

Van 1-6-2021 t/m 31-1-2022 | Optie verlenging: 3 x 6 maanden | Standplaats: Amstelveen | Ruimtelijke ordening & Milieu | Uren: 36 per week

Locatie

Amstelveen

Publicatiedatum

04.05.2021

Publicatie eindigt

11.05.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.