Adviseur Inkoop Textiel

Nieuw

Functie omschrijving

In Amsterdam wordt circa 3 miljoen kilogram huishoudelijk textiel ingezameld en verder gesorteerd. De textielinzameling, sortering en verdere verwerking staat landelijk erg in de belangstelling. De huidige wijze van organiseren staat onder druk: ketens dienen gesloten te worden en huishoudelijk textiel als circulaire grondstof terug te keren in nieuw textiel. Amsterdam staat voor de opgave de inzameling, sortering en verwerking van textiel opnieuw vorm te geven, conform de richtlijnen van het stadsbestuur (rapport Circulair Textiel).
De opdrachtgever van deze inkoopuitvraag is het Ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam (IB), samen met de directie Afval en Grondstoffen. De opdracht omvat het uitvoeren van inkooptrajecten ten behoeve van de inkoop van inzameling, sortering en verwerking van de grondstoffenstroom Textiel.

Deze aanvraag voor capaciteit heeft betrekking op twee aanbestedingstrajecten m.b.t. de inzameling en verwerking (sortering en verkoop/recycling) van de grondstoffenstroom Textiel. De huidige overeenkomst (via AEB) loopt in 2020 af. Voor zowel inzameling als verwerking wordt een andere strategie dan de huidige werkwijze ingezet, conform college en raadsbesluiten/ opdrachten. De inzameling wordt meer divers, met naast inzamelroutes met containers, ook inpandige inzamelroutes, eventueel sorteren van afval en inzet sociaal werk. Qua verwerking betreft het inzetten op fijne sortering in Nederland, volledige transparantie en zo circulair (duurzaam) mogelijke verwerkingsroutes.

Ter voorbereiding op deze trajecten heeft inmiddels (via AEB) een marktconsultatie plaatsgevonden en zijn verkennende gesprekken gevoerd met andere gemeenten in het kader van kennisdelen en samenwerking.

Er is een sterke voorkeur voor een inkoper met ervaring met de Best Value methodiek en innovatieve inkooptrajecten, daarnaast is kennis van de textielbranche een pre. Vanwege het innovatieve karakter van het traject is ondersteuning in alle fasen van de aanbesteding gewenst.

Op dit moment worden de volgende inkooptrajecten voorzien
  • Inzameling textiel.
Uitvraag voor inzamelaar(s) textiel voor de stad Amsterdam, met doelstelling om de hoeveelheid ingezameld materiaal te verhogen en de vervuiling van het materiaal te verlagen. Inzamelaar komt in overleg met Gemeente tot een inzamelplan, waarbij de juiste voorzieningen worden ingezet om de doelen te bereiken. Verschillende werkwijzen per gebied of betalingsmodellen mogelijkheden die worden overwogen, evenals percelen. Volume inschattingen aanwezig.
Deze aanbesteding heeft een sterke samenwerkingscomponent in de openbare ruimte, rondom de inzamelvoorzieningen en op het vlak van communicatie richting bewoners
  • Circulaire verwerking en bijbehorende sortering.
Deze aanbesteding zorgt ervoor dat de gemeente een langjarige samenwerking aangaat met één of meerdere verwerkers van textiel, die het in Amsterdam ingezamelde textiel van de inzamelaar op een afgesproken plek 'overnemen' en zorgen voor de juiste fijne sortering (in Nederland), de gemeente voldoende informatie verschaft over de gesorteerde kwaliteit en vervolgens voor een verwerking zorgdraagt waarbij wordt toegewerkt naar een stijgend percentage textiel dat weer circulair verwerkt wordt tot nieuw gebruikstextiel. Aandachtspunt is dat de drive bij de ondernemer ligt op dit punt en niet op het businessmodel van de verkoop aan derden. Niet herdraagbaar textiel wordt niet naar het buitenland verhandeld.
Toekomstbeeld is een samenwerkingsrelatie tussen gemeente en verwerker (en mogelijk andere partijen) om circulair textiel actief vooruit te helpen, bv door inkoopkracht aan te wenden, partnerschappen of innovatieve trajecten te steunen ed.

Werkzaamheden

Deze inkooptrajecten zullen worden uitgevoerd door een tactisch inkoopadviseur.
De opdrachtgever zoekt een tactisch inkoper die voor de hiervoor benoemde inkooptrajecten de aanbesteding voorbereiden en uitvoeren, en het na gunning volgende contractmanagement implementeren in de staande organisatie. De onderstaande activiteiten en producten maken onderdeel uit van de gevraagde opdracht en kunnen plaats vinden en worden gevraagd te realiseren door Opdrachtnemer gedurende de periode dat inkoopondersteuning nodig is:
- Opstellen inkoopstrategie (exclusief technische inhoud);
- Advisering inkoopstrategie (exclusief technische inhoud);
- Advisering over Beste Prijs, Kwaliteit Verhouding (BPKV) uitvragen;
- Advisering met betrekking tot contractvormen en andere vormen van aanbesteden;
- Opstellen contractstukken (exclusief technische inhoud);
- Opstellen contractmanagementplan;
- Procesbegeleiding aanbesteding (exclusief technische inhoud);
- Procesbegeleiding beoordeling van BPKV / Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI);
- Opstellen gunningsadvies;
- Opstellen brieven gunningsbeslissing en opdrachtbrief;
- Voeren van afwijzings- en toelichtingsgesprekken juridische procedures in relatie tot de gevoerde inkooptrajecten;
- Afwikkelen van klachtenprocedures in relatie tot met inschrijvers;
- Ondersteunen van de gevoerde inkooptrajecten.

De opdrachtgever(s)

De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

Functie eisen

  • beschikt over hbo-wo werk- en denkniveau. Dit dient aangetoond te worden door een erkend hbo en/of wo diploma en/of werkervaring in een soortgelijke functie.
  • in de afgelopen 10 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring opgedaan als inkoopadviseur, met de begeleiding van minimaal vier (4) Europese aanbestedingstrajecten.

Extra info

• Startdatum: 9 maart 2020
• Einddatum: 8 maart 2021
• Werklocatie: Diverse locaties in Amsterdam
• Aantal fte: 1
• Aantal uren per week: 36
• Optie tot verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

12.02.2020

Publicatie eindigt

22.02.2020

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.