Tafelvoorzitter subsidietafel Basisvaardigheden & Talentontwikkeling

Nieuw

Functie omschrijving

Begin 2018 is het project transformatie voorliggend veld gestart. Het doel van dit project is om inwoners in staat stellen langer en beter om hun eigen leven te leiden en te organiseren en het welbevinden te vergroten door het voorliggende veld beter met elkaar te verbinden en versterken, de vraag van de klant meer centraal te stellen en de verschillende soorten dienstverlening beter aan elkaar te verbinden.

Om dit doel te bereiken werken we op een andere manier met subsidieaanvragen en werken we op een andere manier met subsidiepartners samen. Wij werken met een model van een subsidietafel. Werken volgens deze nieuwe systematiek vergt een andere opstelling en rol vanuit de gemeente. Bij een subsidietafel zitten alle partijen die betrokken zijn (waaronder ook de gemeente) bij elkaar aan tafel. Aan die tafel wordt afgestemd hoe de opgave zal worden uitgevoerd. De verantwoordelijkheid voor het geheel wordt gedragen door alle partijen die aan tafel zitten. De gemeente legt spelregels en een initiatiefvraag op tafel en tracht samen met de betrokken partijen een invulling en uitvoering te bepalen. De gemeente verzorgt daartoe het voorzitterschap voor elke tafel. De gemeente vervult primair een faciliterende rol en waar nodig een adviserende of sturende rol. In 2019 zijn de uitvoeringsplannen voor 2020 gemaakt, in 2020 worden de uitvoeringsplannen voor 2021-2022 opgesteld en wordt uitvoeringsfase van 2020 begeleid. Tevens is een belangrijke taak om gezamenlijk met partners verbeterpunten in de werkwijze op te pakken en te implementeren, zoals gebiedsgericht werken en monitoring.

Tijdsbesteding
Je gaat voor 20 uur per week aan de slag. De opdracht is in eerste instantie voor de duur van vier maanden.

Werkzaamheden

Je bent tafelvoorzitter van de subsidietafel Basisvaardigheden & Talentontwikkeling. Als subsidietafelvoorzitter zit je samen met de deelnemende partijen, letterlijk, aan tafel. Zonder direct inhoudelijke verantwoordelijkheid te pakken zorg je ervoor dat de partijen gezamenlijk tot effectieve oplossingen komen die ook bestuurlijk en ambtelijk gedragen en ondersteund worden. Namens de gemeente begeleid je dit proces, met daarin ook aandacht voor de kaders vanuit de begroting en de subsidieverordening en -beleidsregels.

Je vormt aan de subsidietafel een koppel met een inhoudelijk beleidsmedewerker. Jullie trekken gezamenlijk op. Daarbij ligt bij de voorzitter de nadruk op het proces en de relaties. De inhoudelijk beleidsmedewerker legt meer nadruk op de inhoud, maar in de praktijk sta je gezamenlijk voor het totale resultaat aan de lat.

Door te investeren in basisvaardigheden en talenten kunnen inwoners het beste uit zichzelf halen. Dan gaat het niet alleen om bestaande vaardigheden, zoals rekenen, lezen en schrijven, maar ook vaardigheden die de moderne tijd van inwoners vraagt (‘21st century skills’), zoals mediawijsheid, digitale zelfredzaamheid, reflectie op de global society en informatievaardigheden.

In de vraagstelling van de gemeente (initiatiefvraag) voor deze tafel staat centraal:

  • Het realiseren van een breed aanbod voor het ontwikkelen van moderne basisvaardigheden en talenten
  • Bekendheid geven aan dit aanbod
  • Zorgdragen voor een goede bereikbaarheid van het aanbod voor alle inwoners
  • Vergroten van de belangstelling van inwoners voor het ontwikkelen van vaardigheden, talenten en een actieve, gezonde leefstijl
  • Het uitvoeren van de wettelijke taak tot het verzorgen van een bibliotheekvoorziening

In het kort houd je je bezig met de volgende hoofdtaken:

  1. Proces begeleiden
    Je fungeert als procesbegeleider en hebt als doel om samen met de tafeldeelnemers tot oplossingen te komen. Hierbij is het belangrijk dat je in staat bent een goede, veilige en open sfeer te creëren, waarin iedereen zich welkom en gehoord voelt, je stimuleert hierdoor de samenwerking tussen de partners. Zowel op als naast de tafel.
  2. (Bege)leiden onderhandelingen
    Als subsidietafelvoorzitter leid je de onderhandelingen die aan tafel (en deels naast, tussen en onder de tafels) plaatsvinden. Het is in deze rol belangrijk dat je duidelijke kaders organiseert en meegeeft aan de partijen en het overzicht bewaart. Indien er knopen doorgehakt moeten worden – ook als dit minder populaire maatregelen betreft - ben jij degene die de partners stimuleert deze knopen door te hakken. Indien nodig treed je sturend op om besluitvorming mogelijk te maken. Als het hen niet lukt dan neemt je samen met de inhoudelijke beleidsmedewerkers zelf die verantwoordelijkheid, jullie stellen dan aan het college voor hoe de middelen dan het beste kunnen worden ingezet.
  3. Afstemmen van de inhoud
    Je stemt de voorstellen van de subsidietafel intern af, bijvoorbeeld met de inhoudelijke beleidsmedewerkers, betrokken bestuurder(s), financiën en communicatie. Je moet het aanbod voldoende kunnen begrijpen en eventueel kunnen aangeven waarin de aanbieders nog onvoldoende antwoord geven op de initiatief vraag. Dat vraagt van de voorzitter voldoende inhoudelijke kennis en het inzicht om eventueel een specialist in te schakelen. Dat kan zowel van de afdeling MRO zijn als van andere afdelingen.
  4. Begeleiden van de partners in de uitvoeringsfase
    Partners gaan de uitvoeringsplannen in 2020 uitvoeren, dit is voor de eerste keer. De tafelvoorzitter monitort dit proces en bewaakt (mede) de input en output.
  5. Ontwikkelen werkwijze subsidietafel
    De voorzitter moet in staat zijn om de werkwijze van de subsidietafel te kunnen (door)ontwikkelen. Je begrijpt de werkwijze en kunt deze aanpassen als de werkelijkheid hier om vraagt. In 2020 zijn deze ontwikkelingen vooral gericht op het daadwerkelijk transformeren:
    1. Ontwikkelen van monitoring
    2. Verbeteren van de planvormingscyclus
    3. Mogelijke toetreding van nieuwe partners begeleiden
    4. Investeren op de benodigde sturing

De opdrachtgever(s)

Gemeente Leidschendam-Voorburg is een ambitieuze organisatie met circa 650 medewerkers. Onze ambitie is om de beste gemeentelijke dienstverlener van Nederland te zijn. Als organisatie doen wij er alles aan om onze medewerkers hier optimaal in te faciliteren. Zo geven we vorm aan Het Nieuwe Werken: slimmer, efficiënter en effectiever werken, gebruik makend van nieuwe technologieën. Ons moderne kantoor biedt alle mogelijkheden om optimaal te flexwerken (flexibel, tijd- en plaats onafhankelijk). Dit creëert nieuwe vormen van samenwerking, meer eigen verantwoordelijkheid; eigen creativiteit en oplossingsgerichtheid. Ook zoeken wij bewust de verbinding met elkaar. Hierbij nemen we onze vijf organisatieprincipes in acht:

  1. we werken opgavegericht;
  2. we geven ruimte en vertrouwen;
  3. we zijn samen verantwoordelijk;
  4. we werken met heldere opdrachten;
  5. we worden elke dag beter.

Over het team
De ontwikkelafdeling Maatschappelijke en Ruimtelijke Ontwikkeling (MRO) kent ongeveer 85 enthousiaste medewerkers verdeeld over 3 teams: Maatschappelijke Ontwikkeling, Locatieontwikkeling en Ruimte. De ontwikkelafdeling is verantwoordelijk voor het realiseren en faciliteren van ruimtelijke- en maatschappelijke opgaven en draagt hiermee bij aan een duurzame leefomgeving. De teams doen dit integraal, samen met burgers, bedrijven, lokale en regionale partners.

Het team Maatschappelijke Ontwikkeling (MO) bestaat uit ongeveer 25 medewerkers. Wij zijn de (beleids-)ontwikkelafdeling voor maatschappelijke vraagstukken. We voeren regie op strategische vraagstukken waarbij we onze klanten adviseren. Onze klanten bestaan uit het bestuur, onze partners, onze collega’s van de dienstverlening en onze inwoners. Wij realiseren opgavegericht de beste duurzame oplossingen en voorzieningen voor en met de inwoner. Wij werken aan de missie: Ontwikkelen doen we samen! Dit doen we door integraal samen te werken met diverse beleidsterreinen en binnen diverse samenwerkingsverbanden. Daarbij werken we vanuit de vier uitgangspunten van het Sociaal Kompas:

  1. Inwoners groeien gezond en veilig op en kunnen zich maximaal ontwikkelen;
  2. Inwoners kunnen zo lang mogelijk regie over hun eigen leven houden en zelfstandig functioneren;
  3. Leidschendam-Voorburg is een solidaire en inclusieve gemeente;
  4. Inwoners die hulp nodig hebben krijgen de juiste hulp op tijd.

Binnen ons team wordt een aantal leidende principes gehanteerd:

  • Van zorgen voor naar helpen zorgen dat;
  • Van hoe naar wat;
  • Van curatief naar preventief;
  • Van categoraal naar integraal.

Functie eisen

  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring als procesbegeleider/regisseur van netwerken en samenwerkingsverbanden op het gebied van beleidsontwikkeling en -uitvoering;
  • Je bent in staat om samen met betrokkenen een open, veilige en constructieve sfeer te creëren;
  • Je kunt goed het overzicht bewaren over inhoud, belangen en perspectieven en bent in staat om hierin gemeenschappelijke elementen te identificeren;
  • Je kunt op een natuurlijke manier de leiding nemen en bent in staat om knopen door te hakken als dit nodig is;
  • Je hebt kennis van en werkervaring met het inhoudelijke onderwerp van de tafel zodat je de aanbieders goed kunt begeleiden;
  • Je hebt ervaring met de bestuurlijke afstemming van voorstellen en adviezen;
  • Gezien de aard van de werkzaamheden is het belangrijk dat er geen sprake is van (een schijn van) belangenverstrengeling met de partners die aan de tafel deelnemen of de activiteiten die zij uitvoeren.
  • Een afgeronde opleiding op minimaal WO niveau
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als procesbegeleider/regisseur van netwerken en samenwerkingsverbanden op het gebied van beleidsontwikkeling en –uitvoering in de afgelopen 5 jaar
  • Aantoonbare werkervaring met het inhoudelijke onderwerp van de tafel: basisvaardigheden en talentontwikkeling
  • Aantoonbare werkervaring met de bestuurlijke afstemming van voorstellen en adviezen

Competenties

  • Oog voor tegenstrijdige belangen en weet daar compromissen in te sluiten.
  • U bent een netwerker en weet relaties goed op te bouwen en te onderhouden.
  • Uw schrijfstijl is kort, bondig en helder.
  • U bent resultaatgericht, initiatiefrijk, samenwerkingsgericht en klantvriendelijk.

Extra info

  • Duur: 4 maanden
  • Optie tot verlenging"Mogelijk maar nog niet bekend.
  • Uren per week: 20
  • Start: 13 januari 2002

Locatie

Leidschendam-Voorburg

Publicatiedatum

24.12.2019

Publicatie eindigt

05.01.2020

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.