Manager Gegevensmanagement (Basisinformatie)

Nieuw

Functie omschrijving

Management van de afdeling Gegevensmanagement (AGM) en doorontwikkeling van de directie Basisinformatie binnen het i-Domein.

Werkzaamheden

Als Manager AGM ben je verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en positionering van het team van adviseurs binnen Basisinformatie. Als manager ben je in staat om de veranderopgave helder te formuleren, en heb je een duidelijk beeld van de doelorganisatie en het pad er naartoe.
Concreet:
  • Geef je leiding aan een team adviseurs (ca 12 fte) die als kernactiviteit hebben om het gebruik van gegevens uit basis- en kernregistraties stevig te bevorderen, en de relevantie daarvan voor gebruikers expliciet te maken;
  • Implementeer je de opgestelde strategische visie van Basisinformatie en draag je bij aan de verdere ontwikkeling van Basisinformatie binnen de Gemeente Amsterdam;
  • Geef je vorm aan de samenwerking met de directie Onderzoek, Informatie & Statistiek (OI&S), de Informatievoorzieningseenheid (IV), en de vertegenwoordigers van de (potentiële nieuwe) afnemers. Je hebt daarin een sterke verbindende rol;
  • Ontwikkel je een strategische visie, samen met de belangrijke samenwerkingspartners op gebruik van data (zowel generiek als specifiek). Innovatie en continue kwaliteitsverbetering zijn daarbij blijvende thema's;
  • Vertaal je de strategische visie naar kaders voor de veranderopgave van de afdeling AGM en de doorontwikkeling van de directie binnen de Gemeente Amsterdam en haar i-Domein;
  • Stel je medewerkers de vereiste middelen ter beschikking teneinde hun persoonlijke- en de afdelingsdoelstellingen te kunnen behalen en schept daartoe de noodzakelijke randvoorwaarden;
  • Spreek je medewerkers aan op hun kracht, hun talenten en stel je ze in staat binnen hun rol te excelleren en ben je voorts in staat om weerstanden en barrières weg te nemen;
  • Vertegenwoordig je de gemeente Amsterdam in landelijke netwerken en heb je een voortrekkersrol en voorbeeldfunctie voor andere gemeenten in Nederland m.b.t. de rol van stelselbeheerder;
  • Adviseer en ondersteun je de directie Basisinformatie over relevante ontwikkelingen/wet- en regelgeving;
  • Draag je zorg voor de uitvoering van de besluiten van het hoger management;
  • Draag je bij aan de kwaliteit van dienstverlening en de excellente kwaliteit van de directie
    Basisinformatie en van het cluster Dienstverlening en Informatie;
  • Vertegenwoordigt de gemeente Amsterdam in landelijke netwerken en heeft een voortrekkersrol en voorbeeldfunctie voor andere gemeenten in Nederland mbt de rol van stelselbeheerder;
  • Vervang je bij afwezigheid de directeur Basisinformatie.

De opdrachtgever(s)

Basisinformatie beheert en verstrekt voor de stad Amsterdam de basis- en kernregistraties. Daarmee wordt de stad voorzien van gegevens, van onder meer personen, bedrijven, adressen, gebouwen en topografie, die nodig zijn bij de uitvoering van meer dan 90% van de gemeentelijke taken.
Basisinformatie heeft als stelselbeheerder van de Gemeente Amsterdam een forse opgave om een excellente beheerder van basis- en kernregistraties te worden. Zorgen dat de gegevens kloppen, volledig en actueel zijn. En dat de afnemers daar maximaal rendement uit kunnen halen. Dat stelt eisen aan inwinning, beheer en toegankelijkheid.

Basisinformatie richt zich op de volgende onderdelen en uitdagingen:
  • efficiëntere inwinning van gegevens voor basis- en kernregistraties;
  • het verhogen van de kwaliteit van de gegevens;
  • het verhogen van het rendement uit het gebruik van data uit basis- en kernregistraties;
  • het efficiënter en laagdrempelig beschikbaar stellen en ontsluiten van de gegevens van één centraal punt.

Functie eisen

  • erkende WO diploma
  • kennis van en ervaring met Lean / Six Sigma. Bij voorkeur een certificaat behaald.
  • minimaal 4 jaar aantoonbare ervaring (opgedaan in de laatste 6 jaar) binnen de overheid in combinatie met een meerjarige ervaring in het bedrijfsleven.
  • minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring (opgedaan in de laatste 4 jaar) met gebruik van Basisregistraties, bijv. BRP, BAG, BGT en Wkpb.
  • ervaring in het meenemen van medewerkers met verschillende achtergronden en senioriteitsniveaus in verander- en/of verbetertrajecten;
  • kennis van en ervaring met accountmanagement.

Wensen

  • kennis van de gemeentelijke besluitvormingsprocedures.
  • ervaring binnen de gemeente Amsterdam op (senior) managementniveau.
  • ervaring met het aansturen van multidisciplinaire teams.

Extra info

• Startdatum: zsm na gunning
• Einddatum: 30-6-2020
• Werklocatie: Amstel 1 (Stadhuis)
• Aantal fte: 1
• Aantal uren per week: 36
• Optie tot verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

30.11.2019

Publicatie eindigt

14.12.2019

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.