Proces Modelleur

Nieuw

Functie omschrijving

Waar ben jij van?
Jij bent van het identificeren, ontwerpen of herontwerpen van bedrijfsprocessen. Als Proces Modelleur vertaal je de werkzaamheden van de business naar proces(sen), die als basis dienen voor het ontwikkelen van de informatievoorziening. Ben jij de proces modelleur die energie krijgt van het bieden van inzicht door overzicht? Dan hebben wij binnen het Expertisecentrum Processen (ECP) de perfecte klus voor jou.
Jouw functie
Je opereert in een omgeving waarin de business, informatiebeheer, privacy en security samenwerken en waar mens, data, beslissingen en proces samenkomen. Je denkt mee over het door ontwikkelen van kaders en richtlijnen op het gebied van procesmanagement, draagt bij aan de ontwikkeling van nieuwe tools en methoden binnen het team en zorgt mede voor draagvlak voor een soepele implementatie.

Je werkt kort cyclisch en resultaatgericht aan verbeteringen, kent de methoden daarvoor en je zorgt dat voorgestelde (en vastgestelde) procesidentificaties en -modellen door de proceseigenaar en de procesmedewerkers worden overgenomen. Je begeleidt en faciliteert sessies ten behoeve van procesanalyses en legt dit vast in modellen gericht op het optimaliseren. Je bent hierin succesvol als je bereikt dat het ontwerp binnen de geldende conventies is ontworpen en dat de collega’s op de werkvloer en het verantwoordelijke MT ook daadwerkelijk het nieuwe of gewijzigde proces omarmen.

Jij wordt met name ingezet bij een directie of een afdeling, waar het procesmanagement en de informatiehuishouding op een hoger niveau moet worden gebracht.

Taken en verantwoordelijkheden:
• Adviseren (gevraagd en ongevraagd) van de business bij het realiseren van de processen;
• Adviseren (gevraagd en ongevraagd) van de business bij het identificeren van de processen;
• Vastleggen van processen op het zogenaamde procesplein (m.b.v. MAVIM) aan de hand van conventies, die leiden tot uniformiteit en herbruikbaarheid;
• Inventariseren van beschikbare procesbeschrijvingen en –documentatie en toetsen van de procesontwerpen aan de conventies;
• Bepalen of ‘vertaling’ naar een model op het procesplein mogelijk is;
• Uitvoeren collegiale reviews van door collega’s geïdentificeerde processen;
• Verzorgen van presentaties en geven van toelichting op procesplein;
• Adviseren (gevraagd en ongevraagd) van de business bij het identificeren van de processen.

De opdrachtgever(s)

De afdeling
De afdeling Procesmanagement Beheer Informatiehuishouding (PBI) is onderdeel van Bestuurs- en Concernondersteuning (BCO) en is:
• verantwoordelijk voor kaderstelling op het gebied van informatiebeheer (operationeel, tactisch en strategisch) voor het gehele concern en de digitalisering van processen;
• verantwoordelijk voor de digitale en fysieke archieven;
• verantwoordelijk voor het bieden van centraal procesregie en deskundigheid om processen te verbeteren, te veranderen, te modelleren en deze conform richtlijnen vast te leggen.
• Verantwoordelijk voor het bieden van kennis en kunde op het gebied van Lean en agile technieken en het ondersteunen bij het toepassen hiervan.

En binnen de afdeling PBI is het Expertisecentrum Processen gepositioneerd. Dit team zorgt voor inzicht in alle processen van het concern. Processen die zoveel als mogelijk zijn gemodelleerd o.b.v. afspraken, die het mogelijk maken om processen of processtappen te hergebruiken. De experts binnen het team houden zich bezig met het analyseren, optimaliseren, verduidelijken en verbeteren van processen. Daarbij houden we steeds de klant – de Rotterdammer - voor ogen. De experts gebruiken daarbij methodieken en tooling om processen en de klant of het object die door de processen stroomt in beeld te brengen.
De Lean en agile specialisten helpen de organisatie groeien op het gebied van wendbaarheid en effectiviteit etc. Hierin is veel mogelijk.

Onze organisatie
De backbone van de organisatie. Dat zijn wij.
Bestuurs- en Concernondersteuning (BCO) is de Haarlemmerolie van de gemeentelijke organisatie. Wij zorgen ervoor dat ruim 14.000 collega’s en het college van burgemeester en wethouders elke dag het beste uit zichzelf kunnen halen voor de stad. We worden vaak de backbone van de gemeentelijke organisatie ‘het concern’ genoemd, in de praktijk is dat misschien zo, maar wij hebben slechts een bescheiden rol. Het zijn onze collega’s van andere organisatieonderdelen die wij in de schijnwerpers willen zetten zodat de stad op hen kan rekenen.

Omschrijving kandidaat

Als Je kan op het juiste niveau zowel mondeling als schriftelijk communiceren en adviseren met de diverse omgevingen, waarvan business (proceseigenaar en gebruikers), I-adviseurs, functioneel en technisch (applicatie) beheer de belangrijkste zijn. Je bent in staat om zaken vanuit een breed perspectief te beoordelen (helicopterview). Je hebt gevoel voor verhoudingen tussen organisaties of onderdelen daarvan. Vanzelfsprekend kun je zowel zelfstandig als in teamverband functioneren.

Functie eisen

  • Je beschikt over minimaal een afgeronde HBO-opleiding.
  • Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het modelleren van processen.
  • Kennis en ervaring met MAVIM Manager, waarbij je minimaal 2 jaar ervaring hebt met werken in Mavim opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
  • Je hebt in de afgelopen 3 jaar ervaring opgedaan met het ophalen en opstellen van:
  • User stories
  • Procesontwerpen
  • Functionele documentatie

Wensen

  • Je hebt in een gelijke of vergelijkbare functie ervaring opgedaan bij een gemeentelijke instelling.
  • Kennis van diverse architectuurmodellen (bijv. GEMMA).
  • Kennis van en ervaring met GEX-processen binnen het fysieke domein.

Extra info

  • Werklocatie: : De Rotterdam, Wilhelminakade 179
  • Thuiswerkbeleid. In het kader van Anders werken wordt er voornamelijk vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaats op bovengenoemde locaties.
  • Startdatum: Begin juni 2024
  • Aantal medewerkers: 1
  • Uren per week: 40 uur
  • Duur opdracht: 12 maanden
  • Verlengingsopties: 2 x 6 maanden
  • Matchgesprek(ken) zijn op 14 mei 2024 (di.)

Locatie

Rotterdam

Publicatiedatum

01.05.2024

Publicatie eindigt

08.05.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.