Veelgestelde vragen ZZP-Opdrachten.nl
Hoe werkt bemiddeling?
Wij zijn een platform voor opdrachten bij, voornamelijk, de overheid. Op onze site, zzp-opdrachten.nl, plaatsen we dagelijks veel nieuwe opdrachten. Op onze website vind je een ruim aanbod aan opdrachten van verschillende opdrachtgevers, binnen verschillende expertises, welke je interesse zouden kunnen wekken. Iedere opdracht is door een opdrachtgever uitgezet met verschillende eisen en wensen. Deze eisen zijn knock-out criteria waaraan een kandidaat moet voldoen. De wensen zijn aanvullend en maken je nog interessanter als kandidaat. Daarbij zorgt een goede onderbouwing van de wensen ervoor dat je hoger scoort als er gekeken wordt naar kwaliteit.
Een zelfstandige die werkt op projectbasis, besteedt veel tijd aan zoeken en reageren. Binnen ons platform kan je als (toekomstig) zzp’er reageren op alle opdrachten, waarbij het een vereiste is om aan de harde eisen te voldoen. Wij sturen je, na je reactie via de website, een vragenlijst toe die we nodig hebben bij je aanbieding om een zo compleet mogelijk profiel aan te kunnen leveren bij de opdrachtgever.
Op basis van de ingevulde vragenlijst, je motivatie en je CV controleren we je profiel in lijn met de gestelde eisen en wensen. Is er een match Dan bieden we je aan bij de opdrachtgever!
Veelgestelde vragen
Hoe zet het proces er stapsgewijs uit?
- Je reageert op opdracht via website;
- Daarna ontvangt je per mail met documenten en het verzoek om deze aanvullende documenten aan te leveren (vragenlijst, motivatie en CV);
- Deze drie documenten kan je via de link in de e-mail aanleveren;
- Zodra de documenten zijn aangeleverd, wordt je doorgezet in het
proces naar profiel controle. - Profiel controle: In deze stap wordt op basis van de ingevulde vragenlijst, de motivatie en het CV een profiel gecontroleerd a.d.h.v. de gestelde eisen en wensen, opdracht specifiek opgesteld door de opdrachtgever;
- Als je profiel passend is en voldoet aan alle eisen bieden we je aan bij de opdrachtgever. Een bevestiging hiervan zal per mail worden toegestuurd, met hierin de eventuele planning voor gesprekken waar je rekening mee kan houden.
- Uitnodiging/Afwijzing na aanbieding.
Wat is een DAS procedure?
Wanneer een gemeente of (semi) overheidsinstanties een opdracht/project wil laten uitvoeren door een externe medewerker/zzp’er/gedetacheerde moet dit via een openbare aanbesteding. De aanbestedingswet beschrijft hoe deze procedures moeten worden uitgezet zodat iedereen gelijke kansen krijgt. Wij noemen deze procedure een DAS procedure. Wanneer je bij onze opdrachten “DAS: ja” ziet staan wordt er gehandeld volgens deze aanbestedingswet.
Job-Alerts
Als zzp’er wil je geen tijd verliezen met eindeloos zoeken naar passende opdrachten. Met een job-alert van zzp-opdrachten.nl ontvang je automatisch de nieuwste opdrachten die aansluiten bij jouw expertise, rechtstreeks in je mailbox. Zo blijf je altijd een stap voor op de concurrentie, zonder dat je zelf actief hoeft te zoeken. Slim, snel en superhandig. Zet vandaag nog je job-alert aan en mis nooit meer een kans!
Veelgestelde vragen
Hoe maak ik een job alert aan?
Een job alert is een gemakkelijke manier om automatisch de meest relevante en nieuwste opdrachten in je inbox te krijgen. Op onze website kan je meerdere filters instellen om de opdrachten te vertonen die passend zijn. Wanneer je deze zoekopdracht wilt opslaan kan dit door in het opdrachten overzicht (linkerbalk) je naam en email achter te laten. Ook is het mogelijk om een account aan te maken en hier nieuwe job alerts aan te maken en te beheren. Ook hier geef je aan welke branches en functietitels je interesse wekken en je updates van wilt ontvangen.
Hoe stop ik een job alert?
Wanneer je een opdracht hebt gevonden of geen mails meer wilt ontvangen kan je je job alert gemakkelijk uitschakelen. Per job alert ontvang je een losse mail. Onderaan deze mail staat een link om je direct uit te schrijven voor die specifieke alert. Ook is het mogelijk om je job alerts in je account te beheren. Hier kan je, naast nieuwe aanmaken, ook bestaande deactiveren. Mocht het niet lukken, neem contact met ons op en we helpen je graag.
Hoe vind ik een opdracht?
Wij verzamelen zzp opdrachten uit heel Nederland. Dagelijks plaatsen we de nieuwste en meest actuele opdrachten. Door de hoeveelheid opdrachten kan het lastig zijn om de juiste opdracht te vinden. De filters op onze website helpen je om je een passende selectie te tonen. Om automatisch de nieuwste opdrachten te ontvangen is het ook mogelijk een job-alert aan te maken. Ons systeem stuurt je automatisch de nieuwste relevante opdrachten toe. Hier kan je ook gebruik maken van filters om alleen de meest relevante opdrachten te ontvangen. Zo blijf je iedere week automatisch op de hoogte!
Wanneer je op een opdracht reageert ontvang je van ons enkele tips om je documenten zo passend mogelijk in te vullen. Kijk bij het invullen goed naar de eisen, wensen en competenties. Richt je onderbouwing op de gevraagde kennis en expertise. Het kan veel werk zijn maar iedere opdracht is de moeite waard!
Wanneer je profiel een match is bieden we deze aan bij de opdrachtgever.
De praktijk leert dat de ene opdrachtgever binnen een week terugkoppeling kan geven over het proces en eventuele gesprekken/afwijzingen, maar dat er ook opdrachtgevers zijn die het proces open laten tot er een definitieve gunning uitgekomen is. Dit kan soms wel tot 4 weken na aanbieding zijn.
Veelgestelde vragen
Eisen & Wensen
Bij iedere opdracht staan eisen en wensen vermeld. Wij controleren alle aanmeldingen op de gestelde eisen. Voldoe je niet aan een harde eis dan is het niet mogelijk om je aan te bieden op de opdracht. Als je als kandidaat naast de eisen ook (grotendeels) de wensen kunt onderbouwen, betekent dit dat je nog beter aansluit bij de uitvraag van de opdrachtgever. Desalniettemin, je bent niet verplicht aan (alle) wensen te voldoen om te reageren op een opdracht.
Moet ik me inschrijven bij de KvK als Zzp’er om bemiddeld te worden?
Om te reageren op opdrachten en de eerste gesprekken aan te gaan is dit niet direct nodig. Je kan op alle opdrachten reageren zonder KvK of btw-nummer. Wanneer je wordt uitgenodigd voor een kennismaking en hier een gunning uit volgt hebben we deze gegevens nodig. Je kan gerust rondkijken en reageren zonder alles al geregeld te hebben. Kom je er niet uit met alles aanvragen? Hier kunnen we je ook bij helpen.
Hoe wordt mijn uurtarief bepaald?
Onze opdrachtgevers communiceren bij de uitvraag een maximaal tarief dat zij als passend ervaren voor de opdracht/project. Deze maximale tarieven zijn niet onderhandelbaar, een hoger tarief lijdt automatisch tot een afwijzing. Een lager tarief is altijd mogelijk, met een competitief tarief kan je de kans op een uitnodiging vergroten! Wanneer je profiel een match is bevestigen we je tarief per mail. Dit is jouw eindtarief, geen andere (verborgen) kosten waar je nog rekening mee hoeft te houden.
Wat kost het gebruik van de diensten van ProZZPect?
Als kandidaat kost het gebruik van onze service je helemaal niks. De tarieven die wij op ons platform communiceren zijn de tarieven die jij bij een gunning mag factureren, geen verborgen kosten of berekeningen achteraf. De kosten die wij maken voor onze dienstverlenging brengen wij direct bij de opdrachtgever in rekening, hier hoef je geen rekening mee te houden.
Kan ik meerdere opdrachten tegelijk aannemen?
Zeker, als zelfstandige ben je zelf in controle over welke en hoeveel opdrachten je aanneemt.
Is het platform geschikt voor internationale opdrachten/non-dutch speakers?
We hebben niet veel opdrachten beschikbaar waar het mogelijk is om als non-dutch speaker op te reageren. Als dit mogelijk is, is de tekst in het Engels of staat het expliciet in de eisen opgenomen. Mocht je twijfelen, vraag het dan even na en dan kijken we graag mee.
Hoe gaat de procedure bij een gunning?
Wanneer je een opdracht gegund krijgt nemen we contact met je om je te feliciteren en de verdere procedure uit te leggen. Je krijgt van ons meerdere mails waarin wij informatie vragen om een conceptovereenkomst op te stellen. In eerste instantie ontvangen we graag N.A.W. gegevens, kvk en btw-nummer. Met deze info stellen we het concept voor je op.
Om het concept definitief te maken ontvangen we vervolgens graag:
- Een uittreksel KvK (niet ouder dan 3 maanden)
- Polis blad bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
- VID (deze sturen wij je toe)
- Kopie paspoort / id kaart
We helpen je met alle administratieve stappen. Mocht je nog geen kvk hebben aangevraagd of nog niet eerder facturen hebben verzonden, geen probleem!
We controleren je facturen in lijn met de voorwaarde van de Belastingdienst. Wij hebben templates waar je gebruik van kan maken.
Veelgestelde vragen
Is een VOG verplicht
Voor de meeste opdrachten is een VOG verplicht. Dit verschilt per opdrachtgever en per opdracht. Wanneer een opdrachtgever deze verplicht stelt zullen zij de aanvraag voor je doen. Deze ontvang je in je persoonlijke mail en vraag je zelf verder aan. Deze moet binnen een (1) maand na start zijn aangeleverd bij de opdrachtgever & ProZZPect.
Wanneer moeten mijn uren zijn ingediend?
Om alle administratie en betalingen tijdig in orde te maken moet de uren binnen 5 werkdagen ter goedkeuring naar de verantwoordelijk manager worden verzonden. Wanneer dit is gedaan zorgen wij dat deze tijdig worden goedgekeurd en door ons verwerkt.
Wanneer wordt mijn factuur betaald?
Je factuur ontvangen we graag voor de 15e van iedere maand. Zodra we de goedkeuring op je uren en je factuur hebben ontvangen verwerken we deze en planning we de betaling in. De betaling vindt plaats op de laatste dag van de maand.
Wat moet er (volgens de belastingsdienst) op een factuur worden vermeld?
Wanneer je een factuur aanlevert controleren we altijd of de juiste gegevens erop staan. Is dit niet het geval nemen we contact met je op. Wat er op je factuur vermeld moet worden is:
- Je naam, adres en btw-identificatienummer
- Aantal gewerkte uren
- Naam en adres van ProZZPect
- Omschrijving van goederen/diensten
- Je KVK-nummer
- factuurbedrag exclusief btw
- factuurnummer (uniek volgnummer)
- berekende btw-tarief
- factuurdatum
- btw-bedrag
- datum/tijdvak van levering
- factuurbedrag inclusief btw
Wat gebeurt er als een opdracht niet goed loopt?
Tijdens je opdracht nemen we regelmatig met je op om in te checken hoe het op je opdracht gaat, zowel inhoudelijk als persoonlijk. Wanneer er zaken zijn waar je tegenaan loopt kunnen we deze bespreken en samen kijken naar passende oplossingen.
We proberen het te voorkomen maar soms komt het voor dat een opdracht niet goed loopt op inhoudelijk of persoonlijk vlak. We kijken dan samen naar een passende oplossing. Wanneer nodig nemen we hier contact voor op met de manager en kunnen we functioneren we als tussenpersoon.
Twijfel je of je aan de eisen/wensen voldoet? Dan raden we je aan te reageren op de opdracht, de vragenlijst in te vullen en te retourneren. Wanneer wij deze hebben ontvangen kijken wij met je mee naar of er een mogelijke match aanwezig is.
Hoe wordt omgegaan met ziekte of onvoorziene omstandigheden tijdens een opdracht?
Wanneer je een korte periode je opdracht niet kan uitvoeren stem je dit direct af met de opdrachtgever. Gaat het om een langere periode dan stemmen we de behoefte samen met je manager af. Dit kan beteken dat je tijdelijk minder uren werkt of dat we opzoek gaan naar een vervanger om je opdracht deels of volledig over te nemen.
Dit altijd in overleg en aansluitend op je behoefte en wensen.
Detachering
Wanneer er sprake van leiding & toezicht is bij de opdracht en deze volgens de huidige wetgeving niet met een zzp overeenkomst kan worden uitgevoerd kiest een opdrachtgever voor detachering.
Een opdrachtgever kijkt hier naar verschillende aspecten van de opdracht, zo wordt er gekeken of de werkzaamheden van tijdelijke aard zijn, binnen het functiehuis vallen, de mate van het zelfstandig uitvoeren of het op te leveren resultaat.
Om schijnzelfstandigheid te voorkomen en aan de wetgeving te voldoen is detachering een passende oplossing om tijdelijke inhuur toch mogelijk te maken. Doordat je in een loondienstverband de opdracht uitvoert voldoen jij en de opdrachtgever aan de wetgeving.
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen detachering/payrolling en zzp?
Net als bij een zzp opdracht ben je onder detachering verantwoordelijk voor het werken en registreren van je eigen uren. De werkzaamheden zullen bij een opdrachtgever niet verschillen van een zzp opdracht. Zo heeft de opdracht een vaste termijn/duur, is het mogelijk om verlengt te worden en na het aflopen van de opdracht beëdigt de overeenkomst. Het grootste verschil tussen zzp & detachering zit hem in de wijze van contracteren.
Bij een detachering werken wij samen met onze partner Uniforce. Hier kom je op de loonlijst te staan. Uniforce fungeert voor jou als formele ’tijdelijke’ werkgever. Zij verzorgen alle administratieve verplichtingen die komen kijken bij een opdracht, op basis van jouw wensen.
Wat zijn de voordelen van detachering?
Het voordeel van detachering is dat je recht hebt op sociale zekerheid (WW,WIA) en ziektewet. Zo word je doorbetaald wanneer je vakantie opneemt of met ouderschapsverlof gaat. Aan het einde van de maand krijg je een nettosalaris op je privé rekening gestort en hoef je je geen zorgen te maken over belastingafdracht.