Juridisch adviseur inkoop, subsidie en staatssteun

Nieuw

Functie omschrijving

Het cluster Juridisch advies en advocatuur (29 fte) van het organisatieonderdeel Financiën, Inkoop, Juridische Zaken (FIJ) is onder andere verantwoordelijk voor het gevraagd en ongevraagd adviseren van medewerkers, managers en bestuurders van de gemeente Utrecht op de meest uiteenlopende juridische thema’s. Het cluster is onderverdeeld in praktijkgroepen. Binnen de praktijkgroep ‘subsidie, inkoop, staatssteun en ondernemingsrecht’ (4 medewerkers) zijn twee vacatures voor een juridisch adviseur. Eén betreft een gewenste capaciteitsuitbreiding; de ander is ontstaan door het recente vertrek van één van onze medewerkers. Wij zoeken met spoed een tijdelijke invulling voor deze laatstgenoemde vacature via ons marktplein. De invulling verloopt, naar alle waarschijnlijkheid, totdat de vacature voor vast is ingevuld.

Als juridisch adviseur inkoop, subsidie en staatssteun ben je een belangrijke schakel in de processen van inkoop en subsidie:
  • Je ondersteunt centrale en decentrale inkopers bij het doorlopen van Europese aanbestedingen respectievelijk meervoudig en enkelvoudig onderhandse procedures, inclusief de contractering. Ook help je ze bij het beantwoorden van vragen van inschrijvers en ga je aan de slag met eventuele (juridische) bezwaren van inschrijvers. Je adviseert ook gedurende de uitvoering of bij de beëindiging van het contract.
  • Verder ondersteun je de medewerkers van het subsidiebureau van Maatschappelijke Ontwikkeling rondom het verlenen, vaststellen en eventueel intrekken van subsidies.
  • Soms is niet duidelijk of de gemeente gehouden is tot inkoop of subsidie en help je je collega’s grip te krijgen op het volgen van de juiste route.
  • Natuurlijk komt bij dit soort vraagstukken ook regelmatig de vraag aan de orde of sprake is van ongeoorloofde staatssteun

Werkzaamheden

  • (on)gevraagd adviseren;
  • beantwoorden van allerhande vragen;
  • toetsen en redigeren van aanbestedings- en subsidiedocumenten;
  • opstellen van contracten;
  • begeleiden van juridische procedures;
  • afhankelijk van je bagage:
  • meedenken over inkoop- of marktbenaderingsstrategieën;
  • adviseren ten aanzien van verbonden partijen en evenementen.

Functie eisen

  • Je hebt een afgeronde universitaire studie Nederlands of notarieel recht. Bij de weging van de CV’s van de kandidaten hanteren wij de volgende vertrekpunten:
  • Een afgeronde master aanbestedingsrecht, één of meer postdoctorale opleidingen (zoals Grotius Aanbestedingsrecht) of recent gevolgde trainingen in aanbestedingsrecht, subsidie, staatssteun en/of ondernemingsrecht zijn een pré;
  • Hoe actueler en completer de toepasselijke kennis hoe relevanter.
  • Je hebt tenminste 5 jaar voor de opdracht relevante werkervaring opgedaan als juridisch adviseur bij één of meerdere liefst grotere overheidsinstanties in een functie waarin jouw belangrijkste aandachtsgebied inkoop was. Bij de weging van de CV’s van de kandidaten hanteren wij de volgende vertrekpunten:
  • het moet zoveel mogelijk gaan om recente ervaring;
  • hoe meer verschillende ervaringen je hebt met inkooptrajecten, in het bijzonder zorg/ICT/personeel/werken, hoe beter;
  • ervaring als adviseur bij/voor gemeenten is relevanter dan ervaring als adviseur van andere aanbestedende diensten;
  • ervaring als adviseur bij/voor een aanbestedende dienst is relevanter dan ervaring als adviseur bij/voor inschrijver(s);
  • ervaring als adviseur in de lijn (bedrijfsjurist) is voor deze opdracht relevanter dan ervaring als advocaat of externe adviseur;
  • de ideale kandidaat heeft een ruime mix van ervaring in de rechtsgebieden aanbestedingsrecht, subsidie, staatssteun en ondernemingsrecht. Je bent in staat al deze de rechten, verplichtingen en risico’s die voor de gemeente uit deze rechtsgebieden voortvloeien optimaal te ‘configureren’ in dossiers op het gebied van verbonden partijen, evenementen, complexe bestuurlijke opgaven en financiële arrangementen.

Competenties

e bent een zeer toegankelijk en proactief persoon die inhoudelijke expertise combineert met een laagdrempelige en oplossingsgerichte houding. Je kunt problemen goed analyseren en denkt mee met de interne klant. Je bent communicatief vaardig en een stevige gesprekspartner voor managers op alle niveaus binnen de gemeentelijke organisatie. Je bent gericht op een fijne samenwerking, maar ook in staat om zelfstandig lastige dossiers tot een goed eind te brengen. In deze tijd van thuiswerken is het erg belangrijk dat je in staat bent om ook online goed benaderbaar en zichtbaar te zijn.

Extra info

  • Periode: Van 13 februari tot 1 april met 22 verlengingsopties van 1 maand.
  • Belasting: max 16 uur per week gemiddeld

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

24.01.2023

Publicatie eindigt

30.01.2023

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.