Dealmaker korte ketens

Nieuw

Functie omschrijving

LLO
Vanuit het domein Landelijke Leefomgeving (LLO) dragen we bij aan een aantrekkelijk, vitaal landelijk gebied en een schoon en robuust bodem- en grondwatersysteem. Onze kerntaken zijn natuur (inclusief groene vergunningverlening), landbouw, water en bodem(-sanering). Samen met onze partners binnen én buiten de organisatie werken we aan een sterke verbinding tussen de natuur, de mensen en maatschappij, een duurzame landbouw en een robuust Natuurnetwerk. Zo zorgen we met onze teams samen met waterschappen en drinkwaterbedrijven voor waterveiligheid, aanpak droogtebestrijding en drinkwatervoorziening. We versterken de leefbaarheid van het landelijk gebied door uit te gaan van de kracht van een gebied, en lokale initiatieven te ondersteunen. En geven uitvoering aan programma’s zoals Klimaatadaptatie, Bodemdaling en Agenda Vitaal Platteland.

Team Natuur en landbouw
Het team Natuur en Landbouw (NEL) binnen het Domein LLO is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het beleid voor natuur en landbouw. De provincie heeft haar ambities met betrekking tot de landbouw vastgelegd in de Landbouwvisie. In de Samenwerkingsagenda Landbouw wordt nader invulling gegeven aan het transitieproces op weg naar een duurzame, circulaire, natuurinclusieve en klimaatneutrale landbouw

Werkzaamheden

ls Dealmaker kom je te werken in team Voedselagenda met een fulltime projectleider en deeltijd projectleider waarmee je wekelijks overleg hebt. Met de Voedselagenda richten we ons op een regionaal voedselaanbod, een gezonde voedselomgeving en het versterken van de verbinding tussen stad-land. Deze voedselagenda is aanvullend op de Samenwerkingsagenda Landbouw en hangt samen met andere provinciale programma’s zoals Gezonde Leefomgeving en Circulaire economie. De Dealmaker gaat aan de slag voor de Voedselagenda om deals te sluiten met lokale overheden, bedrijven en andere organisaties om meer inkoop en zichtbaarheid van lokaal voedsel te stimuleren.

Je bent zelf vooral extern actief en veel op pad om contacten te leggen met food service partijen, groothandels, korte keten initiatieven, lokale overheden en bedrijven. Hiermee vorm je de verbinding tussen het team van de Voedselagenda en de actoren in het Utrechtse voedselsysteem. Zo help je bij de vertaalslag van beleid naar praktische uitvoering.

Verantwoordelijkheden en taken

  • De Dealmaker zal beginnen met het maken van een actieplan met resultaatdoelstellingen (aantal beoogde deals en doelgroep). Het actieplan dient binnen drie maanden gereed te zijn.
    • Onderdeel van het actieplan is een verkenning naar het opstellen van een intentieverklaring omtrent inkoop uit de korte keten voor publieke en semipublieke organisaties en bedrijven binnen de provincie Utrecht. Onderdeel van de verkenning is ook hoe dit raakt aan ambitieakkoorden/intentieverklaringen richting duurzame en gezonde kantines.
    • Inventarisatie van huidige speelveld van food service, groothandels en korte keten initiatieven in de provincie.
    • Verkenning naar vraag/behoefte vanuit lokale voedselbanken om lokaal in te kopen, en de verbinding met korte keten initiatieven (groothandels, coöperaties en lokale producenten) mogelijk te maken.
  • Op basis van het actieplan gaat de Dealmaker concreet op pad om deals in gang te zetten en af te sluiten. We denken bijvoorbeeld aan het tot stand brengen van deals met partijen als (in ieder geval) lokale overheden, semipublieke organisaties en bedrijven waarin er intenties omtrent inkoop uit korte keten en het meer zichtbaar maken van korte keten producten wordt vastgelegd.
  • Om de deals te ondersteunen adviseert de Dealmaker hoe leverende partijen zoals (samenwerkende) producenten en korte keten initiatieven een invulling kunnen geven aan de deals. Hierbij is er oog voor bestaand inkoopbeleid en lopende contracten vanuit food service/groothandels, en de wisselwerking tussen politiek, beleid en facilitair/ inkoop.
  • Bij deals ook meekijken wat betreft kansen/knelpunten die er zijn richting logistiek en communicatie. Meedenken hoe dat efficiënt en betaalbaar georganiseerd kan worden en advies geven bij inkooptrajecten. Mogelijkheden van samenwerking tussen korte keten initiatieven verkennen.
  • Matchmakingsbijeenkomsten, bijeenkomsten voor inkopers, communicatie acties en andere ondersteunende activiteiten kunnen onderdeel uitmaken van het actieplan.
  • Aansluiten en verbindingen leggen met aangrenzende thema’s als gezonde en duurzame voedselkeuzes en met bestaande projecten en initiatieven in de provincie die door de Voedselagenda ondersteund worden als regionale uitwerking Biodiversiteit op je Bord van Dutch cuisine en platform Lokaal Voedsel Utrecht (LVU).

De opdrachtgever(s)

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Functie eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als accountmanager / verbinder die verschillende organisaties samenbrengt;
  • Aantoonbare werkervaring als accountmanager / verbinder / intermediair binnen de Agri-food sector;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met accountmanagement /verbinden met als doel het verkorten van de keten (Individuele en groepen agrariërs verbinden aan afnemers als franchise supermarkten, restaurants, winkeliers en/of foodservice)
  • Aantoonbare werkervaring bij de publieke sector en/of commerciële sector met inkoopbeleid op het gebied van catering en/of evenementen
  • Aantoonbare werkervaring met het versterken van korte keten partners op het gebied van logistiek en marketing/communicatie

Competenties

  • Je bent in staat om daadkrachtig, zelfstandig en proactief te opereren;
  • Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
  • Je spreekt de taal van zowel de publieke als de commerciële sector;
  • Je kan onafhankelijk en verbindend opereren;
  • Je beschikt over overtuigingskracht.

Extra info

  • Duur 12 maanden
  • Optie tot verlenging 2 maal 6 maanden
  • Uren per week 16 tot 28
  • Start Z.s.m.

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

22.11.2022

Publicatie eindigt

30.11.2022

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.