Interim Teamsenior Inkoop

Nieuw

Functie omschrijving

chiedam is een authentieke, levendige en vernieuwende stad aan de Schie met grootstedelijke opgaven én buurtgerichte vraagstukken. De gemeente Schiedam telt ruim 78.000 inwoners en grenst aan Rotterdam, het dynamische havengebied en het groene Midden Delfland. Wij zijn een wendbare, flexibele organisatie die openstaat voor vernieuwing, onderdeel uitmaakt van de samenleving en die nieuwe oplossingen daadwerkelijk tot uitvoering brengt. Dit doen we samen met inwoners en ondernemers door volop ruimte te maken voor innovatie, experimenten en initiatieven en door het lef te hebben om onnodige bureaucratie overboord te doen.

Team Juridische Zaken en Inkoop
Het team verzorgt de concernbrede bestuurlijk-juridische advisering, coördineert verzekeringen, handelt schades af en behandelt bezwaarschriften (in samenwerking met de externe bezwarencommissie). Ook coördineert het team de afhandeling van verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. Tot slot is het team verantwoordelijk voor de concernbrede ondersteuning van en advisering op alle inkopen vanaf 35.000 euro.

Jaarlijks koopt de gemeente Schiedam voor ongeveer 85 miljoen euro in door middel van aanbestedingen. De eenheid Inkoop is binnen het team verantwoordelijk voor deze inkoopondersteuning. Er is in Schiedam sprake van een gecoördineerde inkoopfunctie. De eenheid wordt aangestuurd door de inkoopcoördinator. De eenheid Inkoop bestaat op dit moment uit inkoopadviseurs voor de begeleiding van en advisering op alle aanbestedingen en inkoopvragen en een inkoopassistent ter ondersteuning van de eenheid. Op korte termijn wordt hier ook 1,5FTE voor contractbeheer aan toegevoegd. Een aantal functie worden nu tijdelijk ingevuld. Het doel is om alle functies uiteindelijk in vaste dienst te werven.

Achtergrondinformatie
Op dit moment wordt de functie van inkoopcoördinator in vaste dienst geworven. Tot voor kort werd deze functie ingehuurd. Deze functie komt per 1 februari vacant doordat de huidige inkoopcoördinator A.I. als waarnemend teammanager JZ en Inkoop zal optreden per 1 februari 2022. Tot het moment dat de vaste inkoopcoördinator start, wordt ‘een teamsenior Inkoop’ ingehuurd, ter overbrugging. Deze teamsenior neemt een deel van de taken van de huidige inkoopcoördinator over.

Werkzaamheden

Als teamsenior Inkoop ben jij de meewerkend voorman van de eenheid Inkoop. Je bent verantwoordelijk voor het dagelijks reilen en zeilen van de eenheid Inkoop en daarmee ook het eerste aanspreekpunt voor Inkoop binnen de gemeente. Als teamsenior Inkoop ben je sparringpartner voor de eenheid Inkoop, zowel op inhoud als op persoonlijk vlak en ondersteun je zo de inkoopprofessionals uit de eenheid. Je houdt overzicht, prioriteert, brengt focus aan. Je faciliteert de medewerkers zodat zij hun doelen en resultaten kunnen halen en aan hun ontwikkeling kunnen werken; je durft ze ook aan te spreken op resultaat en ontwikkeling als dat nodig is. Je coördineert de uitvoering van de aanbestedingskalender. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het concernbreed strategisch adviseren op het gebied van inkoop en begeleid je een aantal strategische/complexe aanbestedingen op het gebied van bedrijfsvoering, sociaal- en fysiek domein. Je bent bij voorkeur juridisch onderlegd en vormt het eerste aanspreekpunt voor juridische vragen voor de eenheid Inkoop. De verdeling van coördinerende werkzaamheden en het begeleiden van aanbestedingen is 50/50. Je rapporteert over de voortgang aan de teammanager JZ en Inkoop.

Nadat de inkoopcoördinator in vaste dienst is gestart, worden de leidinggevende en coördinerende werkzaamheden overgedragen en ben je verantwoordelijk voor het afronden van de reeds lopende aanbestedingen. Hierdoor kan het aantal uren vanaf dat moment afnemen. Om deze reden is de vacature uitgezet voor 24 tot 36uur per week.

Als teamsenior houd je je bezig met:
  • De (inhoudelijke) aansturing van de eenheid Inkoop;
  • Het opstellen van adviezen aan het management en college met betrekking tot aanbestedingen;
  • Het opstellen van de inkoopstrategie in samenspraak met de interne klant;
  • Het opstellen van aanbestedingsdocumenten en het inrichten van het inkoopsysteem Negometrix;
  • Het adviseren over (afdeling overstijgende) inkoopstrategieën en inkooptrajecten voor de complexe (kritische en risicovolle) en strategische aanbestedingen;
  • Het ondersteunen van de teammanager JZ en Inkoop bij het verder professionaliseren van Inkoop door uitvoering te geven aan het inkoopprogramma en bijbehorende projecten;
  • Het beantwoorden van eerstelijns aanbestedingsrechtelijke vraagstukken van de eenheid;

Omschrijving kandidaat


We zijn op zoek naar een tijdelijk collega die zich snel zaken eigen kan maken, kan schakelen en improviseren. Die stuurt op voortgang en oog heeft voor efficiëntie, maar nooit het belang van de eenheid en de andere teams uit het oog verliest. We verwachten het volgende:

Functie eisen

  • Je hebt minimaal een hbo-opleiding afgerond;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als inkoopadviseur binnen een publieke organisatie waarbij je zelfstandig aanbestedingen hebt begeleid;
  • Je hebt aantoonbaar coördinerende en/of leidinggevende ervaring;
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het werken met een inkoopsysteem of aanbestedingsplatform (bijvoorbeeld Negometrix, CTM Solutions of Tenderned);
  • Je hebt recente ervaring als inkoopadviseur binnen een gemeente;
  • Je hebt ervaring met een combinatie van aanbestedingen binnen de verschillende gevraagde domeinen (fysiek, sociaal en bedrijfsvoering);
  • Je hebt meer dan 3 jaar werkervaring als inkoopadviseur;
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het werken met Negometrix in zowel het uitzetten, als beoordelen van diverse aanbestedingen;
  • Je hebt kennis en ervaring op het gebied van Europees aanbestedingsrecht en kan dit aantonen door middel van opleidingen en trainingen;

Competenties

  • Je bent analytisch, initiatiefrijk, deskundig en verbindend;
  • Je bent flexibel, slagvaardig, toont daadkracht en hebt een gezonde dosis humor;
  • Je weet jezelf zowel mondeling als schriftelijk goed uit te drukken en kan de ander op een prettige manier te overtuigen;
  • Je bent organisatie sensitief en je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen: je weet wat er speelt, je snapt waar de gevoeligheden liggen en je begrijpt wat dit betekent voor je werk.

Extra info

  • Startdatum 1-2-2022
  • Einddatum 30-4-2022
  • Optie tot verlenging Ja, indien nodig. Inhuur duurt bij gemeente Schiedam in totaal nooit langer dan 2 jaar
  • Aantal uur per week 32,00
  • Aantal posities 1

Locatie

Schiedam

Publicatiedatum

19.01.2022

Publicatie eindigt

26.01.2022

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.