Projectleider Interne Digitoegankelijkheid

Nieuw

Functie omschrijving

Per 23 september 2020 is de wet op digitale toegankelijkheid van kracht geworden. Deze wet is ook van toepassing op alle interne websites en applicaties die bij de Gemeente Utrecht in gebruik zijn. Dit betekent dat interne applicaties en websites digitoegankelijk gemaakt moeten worden. De verantwoordelijkheid voor het voldoen aan deze wet ligt primair bij de eigenaren van deze applicaties en sites.

Op dit moment moet worden geïnventariseerd welke applicaties en sites dit betreft. En in hoeverre deze al digitoegankelijk zijn (of op termijn worden). Daarna moeten de producteigenaren worden geholpen met stappen hoe deze digitoegankelijk te maken.
Jouw rol als Projectleider Interne Digitoegankelijkheid is om zicht te creëren op datgene wat moet gebeuren. Daarnaast richt je de centrale regie in zodat we (op termijn) voldoen aan onze wettelijke verplichting. Je zorgt dat je op de hoogte bent van de laatste wet- en regelgeving over digitoegankelijkheid en deelt dit actief binnen de gemeente en met interne producteigenaren.

Je werkt binnen de afdeling Bedrijfsvoering samen met Informatie- en Procesmanagers en collega’s van de afdeling Communicatie. Je wordt ondersteund door een Projectsecretaris. Je bent individueel verantwoordelijk voor het inrichten en trekken van dit project, echter wel met steun en achtervang van je collega’s. Je gezamenlijke opdrachtgevers zijn de Managers van Informatiemanagement en Communicatie.

Werkzaamheden

  • Opzetten van een centraal register waarin bijgehouden kan worden in hoeverre wordt voldaan aan digitoegankelijkheidseisen.
  • Inventariseren van alle interne websites en taakapplicaties die in gebruik zijn binnen de gemeente Utrecht en waar de wet digitoegankelijjkheid betrekking op heeft
  • Organisatiebreed het belang uitdragen van de wet digitoegankelijkheid en bewustwording creëren binnen de organisatie. Samen met communicatie zet je hiervoor een communicatieplan op en voert dit ook uit.
  • Met site- en applicatie-eigenaren afspraken maken over de termijn waarop hun site/applicatie digitoegankelijk gemaakt zal worden.
  • Delen van kennis van digitoegankelijkheid binnen de gemeente.
  • Sturing geven aan betrokken medewerkers en borgen van voortgang van het project.
  • Ontwikkelingen en borgen van een werkwijze en kennis waarmee applicaties en sites digitoegankelijk gemaakt kunnen worden/houden.

Functie eisen

  • Hbo- of Universitair niveau, richting Technische Bedrijfskunde of vergelijkbare opleiding.
  • Aantoonbare kennis/affiniteit met ICT.
  • Ervaring binnen gemeente Utrecht, of G4 stad.
  • Kennis van de wet Digitoegankelijkhied
  • Ervaring met het implementeren van de wet Digitoegankelijkheid binnen de overheid (pre)
  • Ervaring met opzetten van een gemeentebrede registratie
  • Analytisch sterk, communicatief vaardig en flexibel
  • Meer dan 5 jaar ervaring als Senior Projectleider/projectmanager/programmamanager

Extra info

  • Periode: Van 1 januari 2022 tot 1 juli 2022 met verwachte verlengingsoptie van 1 jaar.
  • Belasting: 34 uur per week gemiddeld

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

19.11.2021

Publicatie eindigt

30.11.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.