Adviseur bedrijfsvoering t.b.v. team Support voor GVB-RIB

Nieuw

Functie omschrijving

Het beheer en onderhoud van het Metro- en Tramnetwerk binnen de regio Amsterdam wordt voorbereid en uitgevoerd door GVB Railinfrabedrijf. Tot 1 januari 2022 wordt dit nog gezamenlijk door de Gemeente Amsterdam (de afdeling Metro en Tram) en GVB Rail Services uitgevoerd. Deze twee afdelingen worden per 1 januari 2022 samengevoegd tot één beheerorganisatie: GVB Railinfrabedrijf. Binnen GVB Railinfrabedrijf is de afdeling Assetmanagement verantwoordelijk voor het plannen en in (in- en externe) opdracht geven van de beheer- en onderhoudswerkzaamheden. Tevens vervult de afdeling, naast de rol van Bevoegd Gezag in het kader van de Wet Lokaal Spoor, de rol van beheerder, de ontvangende partij bij OV-gebonden projecten in de regio. Daarnaast draagt de organisatie bij aan beleid en uitvoering van het openbaar vervoer in de metropoolregio Amsterdam.

Profiel opdracht
Het team Support geeft invulling aan enerzijds de opdracht van de nieuwe afdeling Assetmanagement om “in control te komen en te blijven” en anderzijds om in 2023 gecertificeerd te kunnen worden conform ISO 55.001. Voor de transitiefase staan in principe twee jaar. De adviseur bedrijfsvoering biedt daarbij ondersteuning, samen met andere teamleden, aan directie en areaalbeheerders m.b.t. de voortgang van de werkzaamheden, issues en risico’s tijdens de voorbereiding en uitvoering en inhoudelijke en procesmatige ondersteuning bij het verder ontwikkelen en implementeren van specifieke bedrijfskundige processen en -rapportages en het continu doorlopen van de PDCA-cyclus.

De interim adviseur bedrijfsvoering dient (tenminste) per kwartaal een document op te leveren waarin wordt aangetoond (t.o.v. de betreffende Roadmap) dat (en hoe) de mate van in control geraken van de afdeling Assetmanagement naderbij is geraakt. Deze rapportage dient (in gezamenlijkheid binnen het team Support) te worden gemaakt aan de hand van een (eveneens in gezamenlijkheid) vooraf te maken en vast te stellen (smart) roadmap. Deze roadmap bevat alle ingrediënten en stappen waarvan het Team Support adviseert welke de afdeling dient te doorlopen om in de Transitieperiode in control te komen en daarna te blijven. Een vergelijkbaar proces geldt voor de certificering.

Functie-inhoud
De interim adviseur bedrijfsvoering zorgt ervoor dat we onze primaire (assetmanagement) processen optimaal kunnen gebruiken, monitoren en beheersen. De adviseur doet dat gestructureerd op basis van een vooraf vast te stellen Plan van Aanpak (de hierboven beschreven Roadmap). De adviseur geeft als professional uitvoering aan die roadmap op de aspecten geld, risico, organisatie, kwaliteit, informatie en tijd. De adviseur zorgt ervoor dat het management tijdig en adequaat stuurinformatie krijgen opdat zij besluiten kunnen nemen waardoor het doel van de afdeling “in control komen” dichterbij komt.
De interim adviseur bedrijfsvoering zorgt er tevens voor dat we onze planning & control processen optimaal kunnen gebruiken, monitoren en beheersen. De interim adviseur doet dat gestructureerd op basis van een vooraf vast te stellen Plan van Aanpak (de hierboven beschreven 2e Roadmap). De interim adviseur geeft als professional uitvoering aan die roadmap. De interim adviseur zorgt ervoor dat het management tijdig en adequaat stuurinformatie krijgen opdat zij besluiten kunnen nemen waardoor het doel van de afdeling “certificering in 2023” dichterbij komt.

In dit kader stelt de interim adviseur, waar nodig en relevant een beheersings- of monitoringsplan op voor het management en begeleid de implementatie hiervan. De adviseur werkt met het (aan te passen) GVB-kwaliteitsmanagementsysteem, specifiek de processen voor Assetmanagement en de planning & control processen. De interim adviseur levert tijdig volledige en juiste managementinformatie aan en adviseert het management over de opzet, kwaliteit en werking van hun managementsystemen. De interim adviseur streeft naar structuur en uniformiteit. Op basis van de door de adviseur verstrekte adviezen neemt het management beslissingen over de voorgestelde beheersmaatregelen. De interim adviseur inventariseert, analyseert, monitort deze beheersmaatregelen borgt de voortgang in reguliere rapportages. Op het moment dat de interim adviseur onverantwoorde risico’s signaleert trekt deze aan de bel.

Samen met anderen
De interim adviseur werkt actief samen met collega’s uit het team. Binnen het team Support zorgt hij/zij ervoor dat iedereen het belang van (primaire) bedrijfsprocessen onderkent en onderschrijft. Buiten het team is hij/zij de “luis in de pels” en stemt af met de collega teamleden hoe te adviseren richting directie en of areaalmanagers.

Elke dag beter
De (nieuwe) afdeling Assetmanagement komt voort uit de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam en GVB Railservice. Ieder met hun eigen achtergrond, specialisatie en bijbehorende processen. Vanaf 1 januari 2022 moet deze afdeling gaan functioneren, daarbij grotendeels voortbouwend op bestaande (en beproefde) processen en deels door het leveren van maatwerk.
De interim adviseur draagt aantoonbaar bij aan de integratie van processen en de implementatie daarvan in de nieuwe afdeling Assetmanagement. Hij/zij werkt actief mee aan het op orde brengen en houden van kwaliteit en kennis, kennisontwikkeling, kennisborging en het delen van kennis binnen het team. De interim adviseur zorgt ervoor dat nieuwe collega’s op zijn/haar vakgebied en expertise worden bijgeschoold waardoor hij/zij na de transitiefase “misbaar” wordt.

De opdrachtgever(s)

Het huidige areaal voor metro en tram bestaat uit circa 117 km metrospoor en 250 km tramspoor met haltes en stations met een gezamenlijke waarde van circa € 6 miljard. Jaarlijks wordt circa € 110 miljoen besteed aan regulier beheer en onderhoud. Tevens worden tal van andere metro- en tram gerelateerde projecten uitgevoerd en/of begeleid. Dit dient op een zo efficiënt mogelijke wijze te gebeuren. Deze beheer- en onderhoudsorganisatie, heeft daarom behoefte aan een stevige invulling van het team Support om de bedrijfsvoering op te zetten en te implementeren. Omdat tijdens de twee jaar durende transitiefase de nieuwe organisatie zich moet bewijzen en verder moet ontwikkelen is de gevraagde invulling van tijdelijke aard waarbij kennisoverdracht een speerpunt is.

Functie eisen

  • minimaal één referentie vernoemd in zijn of haar cv
  • afgeronde HBO- of WO-opleiding of certificaten in de gevraagde richting. Wij denken daarbij aan een aantoonbaar HBO of WO werk- en denknivo aan Bedrijfskunde al dan niet aangevuld met een technische studie (Civiele Techniek, Bouwkunde, Werktuigbouw, Spoortechniek e.d.)
  • direct beschikbaar na datum gunning tot circa eind 2022
  • aantoonbare ervaring op het vakgebied bedrijfsprocessen, project- en procesbeheersing, risico- en issuemanagement, kwaliteitsmanagement en planningsmanagement. U dient deze ervaringen specifiek te beschrijven en aantoonbaar te maken in het cv.
  • aantoonbare kennis en ervaring met grote organisaties gericht op het beheren dan wel aanleggen van (grote) infrastructurele projecten. U dient deze ervaringen specifiek te beschrijven en aantoonbaar te maken in het cv.
  • aantoonbare kennis en ervaring met veranderende organisatie en (grote) cultuurverschillen op de werkvloer. U dient deze ervaringen specifiek te beschrijven en aantoonbaar te maken in het cv.
  • gekwalificeerd Lead Auditer
  • aantoonbare kennis en ervaring met organisaties gericht op het beheren dan wel aanleggen van railinfra projecten.
  • aantoonbare kennis en ervaring met kennisoverdracht en on-the-job training op de werkvloer

Competenties

  • Radio-V (Resultaat gedreven, Aanspreekbaar, Dienstverlenend, Integer, Ondernemend en Verbinding);
  • Zelfstandig;
  • Communicatief;
  • Analytisch;
  • Teamspeler;
  • Flexibel;
  • Oplossingsgericht.
  • Daarnaast zal worden gekeken naar het aspect kennisoverdracht.

Extra info

  • Startdatum 1-12-2021
  • Einddatum 1-12-2023
  • Optie tot verlenging Ja
  • Aantal uur per week 20,00
  • Aantal posities 1

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

05.11.2021

Publicatie eindigt

15.11.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.