Product Owner Mijn Amsterdam

Nieuw

Functie omschrijving

Binnen het programma Mijn Amsterdam zorgt een Product Owner voor de daadwerkelijke realisatie van aansluitingen (van thema's/directies) en functionaliteiten, van start tot eind. De Product Owner heeft de verantwoordelijkheid voor de aansluiting van een aantal thema's (directies). De aansluitingen op klantportaal Mijn Amsterdam lopen van bronsysteem naar het gemeentelijke gegevensknooppunt Datapunt (broker) en worden vanuit daar verder ontsloten naar het portaal Mijn Amsterdam.

Werkzaamheden

In de realisatie van een aansluiting is de Product Owner verantwoordelijk voor het leveren van:
  • totale realisatie van een webservice voor portaal Mijn Amsterdam op het bronsysteem (veelal in nauwe samenwerking met een projectleider aan de kant van de aansluitende directie) - van ontwerp tot oplevering (test);
  • realiseren van benodigde ICT-infra ten behoeve van de koppeling met het Datapunt Amsterdam;
  • zorgdragen voor tijdige uitvoering van privacy- en security-assessments (conform de richtlijnen) en realisatie van daaruit voortvloeiende maatregelen
  • een interactie-ontwerp voor betreffend thema (en producten daarbinnen) en de gebruikerstesten van dit ontwerp;
  • realisatie van de functionaliteiten in de back- en front-end van klantportaal Mijn Amsterdam (in nauwe samenwerking met het Ontwikkelteam Mijn Amsterdam);
  • Beoordeling en accordering van de verschillende testen van nieuwe functionaliteiten: ketentest, technische test, functionele- en acceptatietest
  • Opstellen van user stories op de Product Backlog Mijn Amsterdam en de prioritering van de user stories;
  • Opstellen en beoordelen van diverse Projectmanagement-documenten voor een nieuwe aansluiting op Mijn Amsterdam;
  • Plan van aanpak voor de praktische invoering en implementatie in de andere dienstverleningskanalen.
Het Ontwikkelteam Mijn Amsterdam bestaat uit analisten, ontwerpers, ontwikkelaars en beheerder.
Daarnaast werk je nauw samen met contentredacteuren, communicatieadviseurs en natuurlijk met de projectleider en collega's aan de kant van de aansluitende directie.
Voor elke nieuwe aansluiting (van een thema/directie) op Mijn Amsterdam zorg jij voor een gedegen projectvoorbereiding en een soepele uitvoering daarvan, binnen scope, tijd en budget. Zowel aan de 'harde' (planning, budget, risicobeheersing) als aan de 'zachte' kant van het veranderingsproces (impact en verandering van bestaande werkwijzen op organisatie, mens en processen). Je bewaakt de voortgang van de lopende aansluitingen op zowel functioneel, technisch, financieel als administratief vlak.

De opdrachtgever(s)

De opdrachtgever is de directie Dienstverlening van de gemeente Amsterdam. Deze directie is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van het dienstverleningskanaal Mijn Amsterdam. Er is een nauwe samenwerking tussen directie Dienstverlening en het zogenaamde i-domein van de gemeente Amsterdam. Vanuit het i-domein worden niet alleen Ontwikkelaars geleverd maar worden ook het beleid en richtlijnen voor ontwikkeling van webapplicaties opgesteld.
Het i-domein is volop in ontwikkeling.

De gemeente Amsterdam wil aansluiten bij de digitale ontwikkelingen en de veranderende behoeften van burgers, ondernemers en bezoekers. De komende jaren wordt daarom flink geïnvesteerd in het i-domein, de verzameling bedrijfsonderdelen die de digitale ondersteuning voor de stad bieden. Investeringen in het applicatielandschap, de data-functie, moderne methodes en technieken, maar ook in scholing en samenwerking rond I-opgaven. Dit vraagt om professionals die flexibel willen zijn, willen werken aan permanente ontwikkeling en plezier hebben in het werken aan wendbare I-oplossingen voor de stad. Wij zullen je daarbij helpen met het aanbieden van vakgerichte trainingen.

Kun jij meebewegen en ben je bereid om je te ontwikkelen in de functies van de toekomst? Dan nodigen we je uit om te solliciteren en gaan wij graag met je in gesprek.

De gemeente Amsterdam zet stappen in het opgavegericht werken, waarbij we de opgaven in de stad centraal stellen. De werkcultuur en houding is daarbij gericht op de stad en samenwerking met partners en bewoners in de stad. Diverse Gemeentelijk processen en systemen die ons werk ondersteunen worden hierdoor beter ingezet. Dit moet het makkelijker maken om ons rond de opgaven te organiseren. Het werken aan de opgaven vraagt om wendbaarheid in ons handelen en in de systemen die onze processen ondersteunen.

Het applicatielandschap van de gemeente gaat de komende jaren sterk veranderen, waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van standaard SaaS-oplossingen waarbij regievoering op leveranciers centraal staat. Als standaardoplossingen in de markt niet voldoen, dan kiest Amsterdam voor eigen softwareontwikkeling op haar Azure platform, waarbij agile werken in DevOps-teams de norm is.

Functie eisen

  • beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.
  • in het bezit van een erkende HBO/WO. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring (opgedaan in de laatste acht jaar) met het leiden van complexe projecten met een ICT-component en een veelkoppig stakeholderlandschap .
  • minimaal drie jaar ervaring (opgedaan in de laatste acht jaar) als Product Owner van een agile project.
  • ervaring binnen de overheid, bij voorkeur een G4-gemeente.
  • ervaring als Product Owner bij het ontwikkelen van webportalen voor (persoonlijke) dienstverlening.

Extra info

• Startdatum: zsm na gunning
• Einddatum: 6 maanden na starten
* Optie tot verlenging: 6 maanden tot maximaal 12 maanden
• Aantal uren gemiddeld per week: 32 - 36

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

23.07.2021

Publicatie eindigt

01.08.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.