Projectmanager Informatie Beheer

Nieuw

Functie omschrijving

Op het gebied van informatiebeheer zijn er nog diverse stappen te nemen en het programma voorziet in alle projecten waarbij achterstanden worden weggewerkt en waarbij we inzetten op doorontwikkeling van de informatievoorzieningen en bijhorend informatiebeheer. Dit betekent voor medewerkers een andere manier van werken. Deelprojecten binnen het programma zijn o.a.:

  • Realiseren van volledig digitaal werken: digitaliseren van analoge processen, inrichten van digitaal ondertekenen en Handboek Vervanging;
  • Wegwerken achterstanden analoge archieven;
  • Vervanging Document Management Systeem;
  • Opschonen en uitfaseren huidige Document Management Systeem;
  • Opschonen en uitfaseren netwerkschijven;
  • Inrichten archivering Zaaksysteem;
  • Inrichten informatiebeheer kwaliteitssysteem en governance.

Het programma dient onder architectuur gerealiseerd te worden.

Werkzaamheden

Als projectmanager informatiebeheer ben je verantwoordelijk voor de projecten “Digitaal werken” en “Inrichten informatiebeheer kwaliteitssysteem en governance”. Daarnaast bewaak je de samenhang met andere projecten binnen het programma en adviseer je vanuit je expertise. Daarnaast :

  • Zorg je voor de uitvoering en sturing van de jou toegewezen projecten conform de geldende project governance;
  • Borg je dat er onder architectuur wordt gewerkt;
  • Geef je inhoudelijk invulling aan, en advies over je projecten;
  • Manage, bewaak en rapporteer je adequaat over capaciteitsplanning en op risico’s en issue’s en kom je met oplossingen (niet met problemen);
  • Je bewaakt/managed de kwaliteit van de op te leveren resultaten;
  • Je stuurt de realisaties op tijd geld en kwaliteit;
  • Je zorgt voor een goede samenwerking tussen de projectteamleden en met belanghebbenden;
  • Je zorgt voor een goede aansluiting/afstemming van de toegewezen projecten op het programma, en op afhankelijkheden met overige projecten;
  • Je zorgt voor een goede overdracht van resultaten /levering bekwaamheden en veelal realisatie van bekwaamheden gedurende de implementatie in de organisatie (begeleiden van de transformatie).

Te boeken resultaten:

  • De diverse project resultaten en implementaties in de organisatie;
  • Management producten: Project opdracht, Vooronderzoek, (Aanbestedingen documentatie), Project Initiatie Document, Hoofd Punten Rapportage, Afwijkingsrapportage, Project Eind Rapportage.

De opdrachtgever(s)

oogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden zorgt voor veilige dijken, schoon water en droge voeten in het zuidelijk deel van de provincie Utrecht en een klein deel van Zuid-Holland. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden is één van de 21 waterschappen in Nederland. Het waterschap is, net als een gemeente, een lokale overheid. Het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) bestaat uit een algemeen bestuur, een college van Dijkgraaf en Hoogheemraden en meer dan 500 medewerkers.

HDSR is in transitie om voorbereid te zijn op de veranderende opgaves die van buitenaf op haar af komen. HDSR staat voor een grote opgave: in de komende jaren zal zij een forse inspanning doen en bijdragen aan het Hoog Water Beschermingsprogramma. Dit maakt dat er aanzienlijke projecten gestart zijn en worden.

Ons waterschap is bezig met een aantal grote opgaven. Versterking van de Lekdijk en de nieuwe Omgevingswet om er een paar te noemen. Onze organisatie is meer en meer een netwerkorganisatie die allang niet meer in beeld kan worden gebracht met een traditioneel organogram.

Onze informatievoorziening wil inspelen op deze veranderingen en verandert o.a. van afdelingsgericht naar procesgericht. Daarnaast heeft HDSR verschillende projecten lopen die onderling samenhang hebben om het informatiebeheer te verbeteren. HDSR is daarom vanuit de afdeling Informatiemanagement het programma “Dansen in de wolken” gestart.

Afdeling informatie
Deze opdracht hoort bij het team Informatiemanagement en Automatisering (I&A). Het I&A team bestaat uit 45 medewerkers met twee leidinggevenden. In deze periode van Corona wordt er veel overlegd via MS Teams.

Functie eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare ervaring als (IM/ICT) projectmanager waarvan 3 jaar binnen de laatste 5 jaar op het gebied van Informatie Beheer/Document Management;
  • PRINCE 2 PRACTITIONER en/of IPMA C gecertificeerd;
  • Beschikbaar uiterlijk per 15 juli 2021 voor minimaal 32 uur per week;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau bij voorkeur in de richting van Bedrijfskunde, Bedrijfskundige Informatica, Bestuurlijke Informatiekunde
  • Minimaal 15 jaar aantoonbare ervaring als (IM/ICT) projectmanager waarvan 5 jaar binnen de laatste 10 jaar op het gebied van Informatie Beheer/Document Management
  • Aantoonbare kennis van, en ervaring met informatiearchitecturen (GEMMA, WILMA) en bij voorkeur van waterschap bedrijfsvoering processen
  • Aantoonbare kennis van, en ervaring met informatiesystemen (inrichting en implementatie DMS, RMA en zaaksystemen) (benoem dit duidelijk in het cv)
  • Aantoonbare kennis van, en ervaring met kwaliteitsmanagement op het gebied van informatiebeheer (normen en kaders informatiebeheer (creatie, opslag, ontsluiten etc. van informatie) op basis van bijvoorbeeld KIDO – kwaliteitssysteem art16 AR) (benoem dit duidelijk in het cv)
  • Aantoonbare kennis van, en ervaring met implementatie vervangingsbesluit binnen overheidsorganisaties (volledig digitaal werken inclusief digitale ondertekening) (benoem dit duidelijk in het cv)

Competenties

Wij zoeken iemand die naast kennis en ervaring op het gebied van informatie beheer en projectmanagement sterk doel en resultaat gedreven is. Verder zijn de volgende competenties ook belangrijk:

  • Innovatief, ondernemend en je denkt "out of the box";
  • Je bent sturend en overtuigend, maar staat ook open voor input van anderen;
  • Je bent pragmatisch en oplossingsgericht maar werkt volgens de programma afspraken voor projectbeheersing en onder architectuur;
  • Je komt niet met problemen maar met oplossingen;
  • Je bent gericht op samenwerking;
  • Je bent gewend om meerdere belangen te kunnen dienen en maakt daarbij gebruik van de nodige bestuurlijke- en organisatiesensitiviteit;
  • Je communiceert en presenteert duidelijk, feitelijk en kernachtig, zowel mondeling als schriftelijk in de Nederlandse taal.

Extra info

  • Duur 12 maanden
  • Optie tot verlenging 2 maal 3 maanden
  • Uren per week 32 - 36
  • Start 16 augustus 2021

Locatie

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Publicatiedatum

16.07.2021

Publicatie eindigt

26.07.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.