Senior Business Consultant IAM en IB

Nieuw

Functie omschrijving

De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Het beleid voor logische toegangsbeveiliging (LTB) is vastgesteld en de bestaande situatie voor registratie en beheer van toegangsrechten moet hierop in stand gehouden en verder worden verbeterd. Dit heeft gevolgen voor het verlenen en registreren van autorisaties, het krijgen van rapportages over de situatie ten aanzien van de verleende rechten, het opschonen van de bestaande registraties van toegangsrechten en de hiervoor in te zetten hulpmiddelen die bovendien het management meer moeten ondersteunen door bijvoorbeeld signalering van aandachtspunten.

Je opdracht omvat twee onderdelen; adviseren over informatiebeveiliging i.s.m. de Concern Information Security Officer (CISO) en operationeel verantwoordelijk voor de autorisatiedesk van het Kadaster. De manager Informatie Management Services is verantwoordelijk voor de autorisatiedesk, de LTB-desk. De CISO is verantwoordelijk voor alle informatiebeveiligingsmaatregelen en het managementsysteem voor Informatiebeveiliging van het Kadaster.

Opdrachtomschrijving
1. Ondersteuning CISO

Je bent verantwoordelijk voor onderhouden - en toezicht houden op de naleving van het Logisch Toegangsbeleid en je adviseert de CISO op alle aspecten van (de organisatie van) informatiebeveiliging (o.a. BIO en ISO27002) en ondersteunt de CISO met de invoering daarvan. Je vertaalt de strategische eisen naar een tactisch kader zodat de business eigenaren, functioneel beheerders daarmee uit de voeten kunnen.

2. Product Owner LTB-Desk/IAM

Je bent operationeel verantwoordelijk en meewerkend voorman voor de LTB-Desk. Je onderhoudt contacten met gebruikers, verzorgt hun vraagstelling en de beantwoording hiervan. Je geeft functioneel leiding aan een klein team van LTB/IAM medewerkers operationeel informatiemanagement. Je vormt samen met dit team de Autorisatiedesk van het Kadaster die de gehele Kadaster organisatie bedient op het gebied van autorisatiebeheer van klanten (eHerkenning /DigiD/eIDAS), leveranciers en medewerkers. Je voert zelf ook autorisatiebeheer uit gedurende eens per 3 weken gedurende een week. Je verbetert operationele contacten zowel op managementniveau als medewerker niveau, zoals met de Kadaster Service Desk (KSD) en het IAM devops team. Je zet een langjarige visie neer op het door ontwikkelen van het IAM (Identity & Access Management) onderwerp zodat het Kadaster up-to-date op het gebied van IAM. Je werkt daarin samen met de CISO, de manager IMS, Architectuur en IT.

Werkzaamheden

  1. Ondersteuning CISO
  • Het toezicht houden op de implementatie van het Informatiebeveiligingsbeleid, waaronder het LTB-beleid.
  • Ondersteunen van de CISO bij het door ontwikkelen van (de organisatie van) Informatiebeveiliging/Cybersecurity.
  • Het gevraagd en ongevraagd adviseren van aspecten op het gebied van informatiebeveiliging.

  1. Product Owner LTB-Desk/IAM

  • Het uitvoeren van autorisatiebeheer en het inhoudelijk aansturen van de LTB-desk.
  • Het inhoudelijk begeleiden van verbeter activiteiten:
    • Leveranciersportaal;
    • Aansluiten applicatielandschap;
    • Aansluiten SAP-applicatielandschap;
    • Privileged Access Management (PAM) uitrol;
    • Continueren van de business caseactiviteiten voor de doorontwikkeling op het gebied van rolbeheer
  • Het opstellen van de IAM-strategie en visie en toezicht houden op de realisatie.
  • Het onderwerp IAM en PAM actief uitdragen in de organisatie (“het levend houden”).
  • Het overdragen van kennis en kunde.

De opdrachtgever(s)

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Functie eisen

  • Een afgeronde HBO- of WO-opleiding ICT of informatiemanagement;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met Identity & Access Management (IAM) en Privilege Access Management (PAM) processen en (business)architecturen;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met het implementeren van IAM en PAM;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met het implementeren van informatiebeveiliging, zowel technisch als procesmatig;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met standaarden en best practices, zoals BIO en ISO 27001/2;
  • Security Certificering CISSP, CISM of CISA is een vereiste;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met IAM-producten, NetIQ/IGA (of vergelijkbaar) en PAM producten;

Competenties

  • Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
  • Je bent resultaat- en klantgericht, organisatiesensitief;
  • Je bent geen IT’er maar hebt wel IT-affiniteit, je spreekt met name de taal van de business;
  • Je kunt op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen;
  • Je bent initiatiefrijk en kunt indien nodig snel handelen;
  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en weet van aanpakken;
  • Je bent doortastend en kunt goed in teamverband werken;
  • Je bent klantgericht, proactief en stressbestendig.

Extra info

  • Startdatum 01-06-2021
  • Einddatum 31-12-2021
  • Optie tot verlenging 2 x 3 maanden
  • Uren per week 32-36

Locatie

Apeldoorn

Publicatiedatum

03.05.2021

Publicatie eindigt

16.05.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.