Assetmanager Civiele Constructies (Tunnels)

Nieuw

Functie omschrijving

De levensaders van de stad, zo noemen we de vijf Amsterdamse tunnels ook wel. En terecht, want ruim 135.000 bestuurders gebruiken ze dagelijks om van A naar B te komen. Als assetmanager tunnels ben jij de spil in het systematisch beheer en onderhoud van deze complexe civieltechnische objecten. Een baan vol dynamiek en verantwoordelijkheid!
Eén van de tunnels gaat onder het Centraal Station door. En een ander onder de Johan Cruijff Arena. Alle vijf bevatten ze talloze IT-componenten, allemaal bediend en bewaakt vanuit de verkeerscentrale die ook onder jouw aandachtsgebied valt. Systemen die bovendien steeds slimmer en steeds complexer worden. Verder zijn er natuurlijk de wettelijke veiligheidseisen die met de toenemende complexiteit van de tunnels alleen maar belangrijker worden. Je snapt: het beheer en onderhoud van tunnels in een dichtbevolkte stedelijke omgeving als de onze heeft flink wat voeten in de aarde. Alsof dat nog niet genoeg is, staan er ook nog twee grootschalige vervangingsopgaven op stapel. Kortom: mooie uitdagingen waar jij je als tunnelliefhebber helemaal in kunt vastbijten.
Als assetmanager tunnels stuur je (functioneel) een team aan van onder meer programmeurs, regievoerders en vakspecialisten. Dit team heeft een regierol als het gaat om het integrale proces van monitoring en inspectie, en het programmeren en realiseren van groot en vervangingsonderhoud van tunnels. Op jouw aangeven worden de juiste monitorings- en inspectiemaatregelen getroffen. Hierbij ga je voor maximaal resultaat en minimale kosten. Je stelt heldere kaders op voor beleid, budget, kwaliteit en kwantiteit en stuurt op de balans tussen risico's, kosten en functionaliteit. Ook ben je opdrachtgever voor het dagelijks onderhoud dat onze directie Stadswerken uitvoert. Je zorgt voor de totstandkoming van adequate inspectie-, instandhoudings- en uitvoeringsplannen. Hierbij houd je rekening met alle relevante aspecten, zoals risico's, wetgeving, maatschappelijke en politieke factoren en veiligheid.
Naast deze 'dagelijkse verantwoordelijkheden' start in 2021 ook het programma 'Versterkingsopgave TBO'. Deze versterkingsopgave van de Tunnel Beheer Organisatie (TBO) is gericht op de professionalisering van de TBO. Je zal een actieve en adviserende rol hebben binnen dit programma en zal samen met de Teammanager de werkdruk van de mensen uit je team moeten reguleren.
De rol van assetmanager zal in het kader van versterkingsopgave intern gevuld worden. Ook hierin heb je een adviserende rol naar de Teammanager in het proces van werving en uiteindelijk een actieve rol in het inwerken wanneer deze persoon is aangenomen. De verwachte inwerkperiode van deze interne assetmanager positie is minimaal 6 maanden.
Amsterdam is na Rijkswaterstaat de grootste wegtunnelbeheerorganisatie van Nederland. Daarvan ben jij als assetmanager een belangrijk onderdeel. Je overlegt veel met de tunnelbeheerder en de veiligheidsbeambte, maar ook met bijvoorbeeld de verkeersleiding, marktpartijen, Rijkswaterstaat, ProRail en ons eigen ingenieursbureau. En met de projectorganisatie Metro en Tram, die tunnelprojecten uitvoert. In opdracht van de tunnelbeheerder ben jij verantwoordelijk voor de instandhouding van de tunnels en de verkeerscentrale. Vandaag en morgen, maar ook over tien en over veertig jaar. Een puzzel die niet zomaar gelegd is. Vaak is er sprake van tegengestelde belangen. Jij voelt dit feilloos aan en leidt op natuurlijke wijze alles in goede banen. Ook pak je diverse ad-hoc-zaken op. Denk aan een incident in een tunnel of een installatie die uitvalt.

De opdrachtgever(s)

De afdeling Verkeer & Openbare Ruimte (V&OR) is één van de 13 afdelingen binnen het Cluster Ruimte en Economie. V&OR draagt zorg voor de bereikbaarheid, de veiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte in Amsterdam. Zij werkt aan een stad die bereikbaar is op alle niveaus (internationaal, nationaal, regionaal, stedelijk en lokaal). Daarbij wordt gestuurd op het beste resultaat voor de gebruiker tegen de laagste maatschappelijke kosten en risico's. Onderdelen daarvan zijn het efficiënt beheren van stedelijke assets, het optimaal benutten van het integrale verkeer- en vervoerssysteem en het opdrachtgeverschap van projecten.
V&OR werkt aan:
  • Integrale stedelijke programmering, budgettering en inkoopregie voor wat betreft ingrepen in de openbare ruimte.
  • Kennis en advies over mobiliteit en het verkeers- en vervoerssysteem.
  • In samenwerking met de stadsdelen zorg dragen voor de invoering van een gemeente breed assetmanagement (de optimale prestatie uit de gemeentelijke assets halen, binnen acceptabele risico's en tegen aanvaardbare kosten, gemeten over de gehele levensduur van de assets).
  • Afstemming van ingrepen in de openbare ruimte binnen de gemeente en met externe partners om zodoende de hinder en overlast voor bewoners, bezoekers en ondernemers van Amsterdam zoveel mogelijk te beperken.
  • Het optimaal gebruik van het integrale verkeer- en vervoerssysteem en de openbare ruimte (gebruiksmanagement).
  • Stedelijke kaderstelling en definiëren van kwaliteitsniveaus voor verkeer en vervoer en de openbare ruimte (bijvoorbeeld fiets-, taxi-, parkeer-, groen-, en straatreinigingsbeleid).
  • Het beheer en onderhoud van het hoofdwegennet binnen de gemeente Amsterdam, de Amsterdamse tunnels, sluizen, bruggen, oevers en kades, de openbare verlichting en de verkeersregelinformatiesystemen.
  • De exploitatie van de stedelijke eigendommen die bijzonder beheer vragen (bijvoorbeeld de veren, tunnels, busstations, fietsenstallingen, fietsdepot).
V&OR doet dit samen met collega's binnen en buiten de gemeente, waarbij het resultaat voor de stad centraal staat. We werken van buiten naar binnen, gebruikmakend van de inzichten van de Amsterdammers, het bedrijfsleven en de wetenschap én die van collega rve's en stadsdelen.

Functie eisen

  • in het bezit van een afgeronde WO opleiding, bij voorkeur in een technische- of asset management richting.
  • Geef aan in maximaal een half A4 pagina aan waarom jij het meest geschikt bent voor deze opdracht
  • minimaal 6 jaar ervaring als assetmanager binnen Civiele Constructies (voorkeur tunnels). De omschrijving van de werkzaamheden dient duidelijk in het cv te staan.
  • minimaal 6 jaar ervaring binnen beheer & onderhoud van wegtunnels.
  • relevante en aantoonbare werkervaring opgedaan in management posities bij een grote (500+ werknemers) organisatie.
  • ruime werkervaring binnen de Gemeente Amsterdam.
  • werkervaring in de private sector en heeft hierdoor commercieel inzicht.

Extra info

• Startdatum: 01-04-2021
• Einddatum: 31-03-2022
• Werklocatie: Weesperplein 113 of eigen kantoor (Corona situatie afhankelijk en in overleg)
• Aantal fte: 1
• Aantal uren per week: 32-36
• Optie tot verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

01.02.2021

Publicatie eindigt

14.02.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.