Adviseur projectbeheersing

Nieuw

Functie omschrijving

elp jij met structuur, overzicht en samenwerking onze projecten beheerst en voorspelbaar naar succes?
Je werkt in de rol van projectadviseur met financiële affiniteit aan een of enkele projectteams die conform het IPM-gedachtegoed werken aan opgaven in de stad. Je zorgt voor de passende financiële stuurinformatie die in die fase van het project het meest bijdraagt aan een goede projectsturing. Je bent betrokken bij de ambtelijke voortgangsrapportages en besluitvorming in de projecten.
  • In deze functie is het de bedoeling om de scope op een transparante en inzichtelijke wijze te vertalen naar een projectraming en budget. Inzicht te bieden in de uitgaven-, ontvangsten-, verplichtingenstromen en prognoses. Hierover wordt tijdig gerapporteerd ten behoeve van de financiële sturing van het project.
  • Vanuit de financiële projectbeheersing draag je bij aan de structuur, overzicht en voortgangsbewaking binnen de gestelde kaders en bent daarin een sparringpartner voor de projectbeheerser en, mede kader stellend en faciliterend voor de projectmedewerkers samen zorg je ervoor dat de financiële basis op orde in het project, De projectbeheerser stuurt de (financieel) adviseurs aan binnen het werkveld van projectbeheersing. Je werkt regelmatig samen met de financiële ondersteuner i.v.m. het inkoop en factureerproces.

Werkzaamheden

  • Inzicht/analyse/bewaken van het budget: raming, realisatie én kosten en dekkings prognoses in contact met de (deel) projectleiders van het project: actuele, volledige en betrouwbare financiële overzichten vanuit de integrale projectadministratie (inclusief inzicht in jaarschijven);
  • Financiële afsluiting en decharge project;
  • Aanvragen/onderbouwen/afhandelen subsidies waar van toepassing;
  • Inrichting en beheer projectadministratie (budgetten, inrichting, mandaat);
  • Bijdrage aan P&C cyclus w.o de jaarafsluiting;
  • Bijdrage aan financiële paragraaf bij bestuurlijke besluitvorming;
  • Vraagbaak voor van je collega's binnen en buiten het projectteam;
  • Je bent adviseur en sparringpartner voor projectmanager en andere teamleden;
  • Kennis delen: je levert een bijdrage aam kennisthema's in de vakgroep financiële projectbeheersing. Je levert een bijdrage in het verbeteren van de standaard binnen de vakgroep en het IB;
  • Faciliteren van het inkoopproces binnen het Amsterdamse inkoopbeleid;
  • Je bewaakt rechtmatigheid en de naleving van wet en regelgeving;

De opdrachtgever(s)

Amsterdam groeit en bloeit. De gemeente investeert jaarlijks honderden miljoenen in de openbare ruimte. Het Ingenieursbureau van de gemeente is hét projecten- en adviescentrum van de stad en zet alle ambities om naar de praktijk. Het bureau staat voor projectrealisatie, advies en inkoop binnen de grond-, weg- en waterbouw waarbij de passie ligt bij de complexiteit van stedelijke gebieden.
Vakinhoudelijke expertise, betrouwbaarheid en kennis van de stad Amsterdam zijn de kracht van het Ingenieursbureau. Ben je net zo ambitieus als Amsterdam? Reageer dan snel.
Meer weten? www.ingenieursbureau.amsterdam.nl

Al deze opgaven vragen om structuur, inzicht in kritieke paden elementen, passende stuurinformatie, doordachte processen, orde en overzicht op financieel gebied; ofwel, volwassen projectbeheersing. Alleen dan kan het Ingenieursbureau als 'projectencentrum' van de stad de wensen van het bestuur en onze opdrachtgevers betrouwbaar, voorspelbaar en binnen de afgesproken kaders realiseren. Het werkveld Projectbeheersing speelt een belangrijke rol in het ingenieursbureau. De veelvoud aan diverse projecten, vraagt om een frisse aanpak; realistisch, werkbaar en van toegevoegde waarde voor de projectleiders en opdrachtgever(s). Voor nu en de toekomst.
Het Ingenieursbureau is, in opdracht van de eigenaren in de stad, verantwoordelijk voor de integrale voorbereiding, contractering en realisatie van alle projecten in de openbare ruimte van Amsterdam, ter waarde van jaarlijks honderden miljoenen euro's. Dit verschilt van grote, langlopende projecten (met contractwaarden van > € 100 miljoen) tot meer standaard, kortlopende projecten van veel kleinere omvang.
De afdeling 'Projectbeheersing' is een adviesafdeling binnen het Ingenieursbureau met projectbeheersers, financieel adviseur en financieel ondersteuners. Het aanverwante team herbergt de planningsadviseurs, kostendeskundigen en risicomanagement adviseurs. Dit tezamen telt zo'n 90 mensen zowel een structurele inzet in projecten (als onderdeel van het projectteam) als een enkelvoudige betrokkenheid op productbasis of met een adviesopdracht.
Ingenieursbureau heeft een stevige ambitie op de doorontwikkeling van projectbeheersing. Daarin wordt kennis er ervaringen gedeeld, werkwijzen ontwikkeld en verschillende ontwikkelingen aangestuurd.

Functie eisen

  • beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau.
  • in het bezit van een erkende hbo diploma. Als studie-achtergrond valt te denken aan civiele techniek of (technische) bedrijfskunde
  • We zien de ervaring (1-2 jaar) met adviseurs projectbeheersing binnen een gemeentelijke projectenafdeling en met het opstellen van project voortgangsrapportages en het bewaren van overzicht in en over projecten graag terug in een schiftelijke motivatie van maximaal 1 A4 pagina).
  • beschikt over goede schriftelijke vaardigheden (vertaling van informatie naar stuurinformatie voor project, opdrachtgever en accounthouder). Opstellen van aanbiedingen en offertes op basis van de gevoerde onderhandeling. (Dit zien wij graag terug in een motivatie van maximaal 1 halve A4.
  • kennis van en ervaring met de rol van financieel projectadviseur op in de infrastructuur in voorbereidings- en uitvoeringsfase binnen grootstedelijke omgeving. Ervaring binnen het IPM-model als financieel projectadviseur is een pre.
  • kennis en ervaring op het gebied van financiële systemen, overzichten en rapportage en de implementatie ervan in projecten (pré is Amsterdams financieel systeem AFS)
  • affiniteit/ervaring met werken in de publieke sector en besluitvorming in een bestuurlijke setting.
  • Ervaring met werken in de publieke sector (opdracht gevende kant van projecten) en in verschillende projecten.Ook werkervaring in niet-publieke organisaties in de GWW-sector (aannemerij, ingenieursbureau, financieel-technische advisering) telt mee.
  • kan motiveren dat hij/zij na een periode van detachering in dienst wil komen van de Gemeente Amsterdam om daarmee een langere commitment en samenwerking aan te gaan voor de ontwikkeling van en succesvol in praktijk brengen van de projectbeheersing in de projecten van Amsterdam.

Extra info

• Startdatum: 01-03-2021
• Einddatum: 01-03-2022
• Werklocatie: Weesperstraat 430 in Amsterdam
• Aantal fte: 1
• Aantal uren per week: 36
• Optie tot verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

20.01.2021

Publicatie eindigt

31.01.2021

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.