Programmamanager LTB (IT)

Nieuw

Functie omschrijving

De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen. Het beleid voor logische toegang is vastgesteld en de bestaande situatie voor registratie en beheer van toegangsrechten moet hierop verder worden afgestemd. Dit heeft gevolgen voor het verlenen en registreren van autorisaties, het krijgen van rapportages over de situatie ten aanzien van de verleende rechten, het opschonen van de bestaande registraties van toegangsrechten en de hiervoor in te zetten hulpmiddelen die bovendien het management meer moeten ondersteunen door bijvoorbeeld signalering van aandachtspunten.

Om dit te realiseren is het programma Logische Toegangsbeveiliging (LTB) gestart. Dit programma draagt zorg voor de invoering van het Logisch Toegangsbeleid voor Medewerkers, Klanten en Leveranciers voor zowel het applicatielandschap als gestructureerde en ongestructureerde data. Het programma loopt inmiddels ruim drie jaar en zit in de afrondende fase en heeft een voorlopige (formele) einddatum van 30 juni 2021.

Opdrachtomschrijving:
De primaire verantwoordelijkheid van de programmamanager is ervoor te zorgen dat het project de vastgestelde resultaatdoelstellingen binnen de gespecificeerde toleranties (van tijd, kosten, kwaliteit, scope, voordelen (benefits) en risico’s) realiseert die in het plan dan wel de business case zijn gedefinieerd. Dit doet de programmamanager door te structureren, actief invulling te geven aan het managen van de verwachtingen, sturing te geven aan de teams en het organiseren van de besluitvorming.

De programmamanager is in staat (grote) projecten te organiseren, te managen en resultaten te leveren die de beoogde verandering moet realiseren. Hij/zij heeft de regie over alle activiteiten die nodig zijn om resultaten voor de geplande verandering te realiseren. Hij/zij maakt hierbij continu de afweging tussen tijd, kosten, kwaliteit, scope, voordelen (benefits) en risico’s. De programmamanager legt verantwoording af aan de opdrachtgever/stuurgroep en heeft de dagelijkse leiding van het project, binnen de vastgelegde beperkingen. De programmamanager onderhoudt het contact met productowner(s)/productmanager/procesmanager, opdrachtgever en overige stakeholders om een vloeiend proces te waarborgen en beslissingen conform de projectgovernance voor te bereiden. Projecten zijn veelal (maar niet in alle gevallen) gericht op het behalen van resultaten voor doelstellingen zoals geformuleerd in een business case of op het voorbereiden dan wel doorvoeren van veranderingen in de lijnorganisatie en het uitvoerbaar maken van innovaties.

Opdrachtomschrijving specifiek
De programmamanager geeft leiding aan diverse deeltrajecten binnen het programma en heeft daarnaast een adviserende rol richting de programboard en de directies. Van groot belang is dat het onderwerp Logische Toegangsbeveiliging door de organisatie wordt geaccepteerd en door de lijnorganisatie wordt geadopteerd. De scope is daarbij opzet, bestaan én werking. Het programma is pas geslaagd als LTB volledig in de lijn is belegd en geadopteerd. Het mitigeren van risico’s is daarbij cruciaal. Het kunnen schakelen binnen verschillende teams en visies (stakeholdermanagement) is van groot belang.

Werkzaamheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden voor een programmamanager zijn:

  • Definieert samen met de opdrachtgever de doelstelling(en), scope en deliverables van het project en legt deze vast;
  • Stelt in overleg met stakeholders vast wat de voor het betreffende project meest optimale projectaanpak is;
  • Richt de projectorganisatie in en maakt daarbij waar mogelijk gebruik van bestaande organisatiestructuren;
  • Inventariseert, analyseert en rapporteert over projectrisico’s en -issues richting opdrachtgever en/of stuurgroep, formuleert beheersmaatregelen en managet risico’s en issues;
  • Rapporteert over voortgang, bestedingen en afwijkingen ten opzichte van de kaders die zijn vastgesteld (in de business case of het projectplan);
  • Bewaakt de scope van het project (samen met productowner/productmanager/procesmanager en/of opdrachtgever) en rapporteert over afwijkingen ten opzichte van het vastgestelde plan;
  • Initieert en onderhoudt proactief relaties met verschillende stakeholders. Kent en managet hun verwachtingen en informeert hen op de juiste momenten om zodoende de projectdoelstellingen te realiseren;
  • Zorgt voor communicatie via de meest effectieve lijn(en) van en naar opdrachtgever en stakeholders. Stimuleert en adviseert over besluitvorming conform de projectgovernance.

Specifieke taken voor deze opdracht:

  • Organiseert de uitvoering van het programma, in lijn met de doelstellingen van LTB en het Kadaster conform planning en budget;
  • Draagt zorg voor opzet, bestaan én werking. Het programma is pas geslaagd als LTB volledig in de lijn is belegd en geadopteerd;
  • Het bijdragen aan de positionering van informatiebeveiliging en in het bijzonder het IAM aspect daarvan;
  • Het ondersteunen van de CISO bij het inbedden van de IAM organisatie;
  • Regisseert projecten op samenhang binnen het programma;
  • Rapporteert (en adviseert) aan (gedelegeerde) opdrachtgever en programboard;
  • Geeft leiding aan het programma (lijnen/of projectleider, -managers);
  • Het voeren van overleg op directieniveau, het voeren van informeel en structureel overleg met vertegenwoordigers van de directies, het identificeren van issues, risico’s en kansen;
  • Levert als teamspeler een actieve bijdrage aan de resultaten van het team, de directie C&F en Kadaster;
  • Is aanspreekbaar op eigen functioneren en spreekt anderen aan op hun functioneren.

De opdrachtgever(s)

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Functie eisen

  • Minimaal WO werk- en denkniveau;
  • Minimaal 20 jaar aantoonbare ervaring als Projectmanager;
  • Kennis van- en minimaal 10 jaar ervaring met PRINCE2 en Agile;
  • Minimaal 10 jaar ervaring met risicomanagement;
  • Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams en omgevingen, met een politiek/bestuurlijk karakter;
  • Aantoonbare ervaring met een organisatie die, als ZBO, wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholderveld;
  • Aantoonbare ervaring met stakeholdermanagement;
  • Aantoonbare kennis van verandermanagement.

Specifieke eisen voor deze opdracht:

  • Aantoonbare kennis van Informatiebeveiliging in het algemeen en IAM processen en (business)architecturen in het bijzonder;
  • Aantoonbare kennis van IAM tooling: NetIQ/IGA;
  • Aantoonbare kennis op het gebied van informatiebeveiliging (BIR);
  • Aantoonbaar netwerk binnen de (rijks)overheid;
  • Je hebt IT affiniteit en je spreekt de taal van de business;
  • Je kunt op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen;
  • Je kunt snel schakelen tussen inhoudelijke en bestuurlijke issues;
  • Kennis en ervaring met RUP werken bij voorkeur in e-overheid;
  • Kennis van GDI (Generieke Digitale Infrastructuur), DigiD, eHerkenning, Digidentity, eIDAS etc;
  • Kennis van NORA, Web richtlijnen en Rijkshuisstijl.

Competenties

  • Resultaatgerichtheid;
  • Analytisch vermogen;
  • Netwerken;
  • Helicopterview;
  • Overtuigingskracht;
  • Sturend vermogen;
  • Onafhankelijkheid;
  • Klantgerichtheid;
  • Organisatiesensitief;
  • Teamspeler;
  • Stressbestendig;
  • Communicatieve vaardigheden (Nederlands en Engels);
  • Initiatiefrijk.

Extra info

  • Startdatum 01-01-2021
  • Einddatum 30-06-2021
  • Optie tot verlenging 2 x 6 maanden
  • Uren per week 40

Locatie

Apeldoorn

Publicatiedatum

24.11.2020

Publicatie eindigt

02.12.2020

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.