Projectleider Doorontwikkeling Control (verandermanagement)

Nieuw

Functie omschrijving

In maart 2020 is een nieuwe visie op control binnen de gemeente Utrecht vastgesteld. Hierin is de fundamentele keuze gemaakt om de gecombineerde functie financiën en control op concernniveau te splitsen. Als gevolg hiervan is een aparte afdeling concerncontrol opgericht en is de functie van concerncontroller gescheiden van de directeur financiën, inkoop en juridische zaken. Onder leiding van de concerncontroller wordt de nieuwe afdeling ingericht en vindt doorvertaling van de nieuwe visie naar de decentrale controlafdelingen plaats.

Vanuit de splitsing van control en financiën op concernniveau, is de kern van de visie op control binnen Utrecht gericht op de versterking van de controlfunctie door:

  • naast advisering op niveau van de organisatie onderdelen, ook de advisering op het geheel beter te organiseren (niveau Directieraad, Bestuur);
  • control te verbreden van de dagelijkse processen naar de opgaven en lange termijn strategische doelstellingen;
  • focus op efficiëntie te verbreden naar effectiviteit;
  • control niet alleen te richten op financiën, maar op de brede PIJOFACH.
  • verheldering van de rol-/takenopvatting voor zowel businesscontrollers als voor de concerncontroller;
  • doorontwikkeling van businesscontrol met een aantal gerichte interventies;
  • aangepaste opzet en heroriëntatie van een breed controlnetwerk.

In deze intensieve corona periode, die veel van de organisatie heeft gevraagd en nog steeds vraagt, zijn wij op zoek naar een projectleider met kennis en ervaring op zowel het vlak van control als verandermanagement die de concerncontroller kan ondersteunen de implementatie van de visie een vliegende start te geven

Werkzaamheden

Als projectleider Doorontwikkeling Control fungeer je als rechterhand van de concerncontroller als aanjager van de implementatie van de nieuwe visie op control. Dit houdt onder andere in het in samenspraak met controllers en belanghebbenden opzetten van een concreet implementatieplan en aanjagen en faciliteren van de uitvoering van de bijbehorende acties. Die acties zijn gericht op drie pijlers:

  • Concerncontrol: inrichting nieuwe afdeling concerncontrol.
  • Businesscontrol: doorontwikkeling van de decentraal georganiseerde controlafdelingen
  • Netwerk control: versterking samenspel en verduidelijking rolverdeling tussen de verschillende controlafdelingen én breder waar nodig (strategen)

Samen met een nog te vormen kerngroep van (business)controllers en andere te betrekken expertises (waaronder financiën) is de taak van de projectleider om de implementatie aan te jagen. Vanuit zijn/haar expertise op het gebied van verandermanagement en control levert de projectleider ook een inhoudelijke bijdrage aan de plannen, uitwerkingen, analyses, gesprekken en ontwikkelingen die onderdeel uitmaken van het implementatietraject.

Omschrijving kandiaat

  • Je hebt een WO werk- en denkniveau.
  • Je bezit ruime ervaring (> 5 jaar) met zowel de inrichting als de inhoud van de controlfunctie bij grote organisaties. Ervaring bij grote gemeenten (100.000+) is een pré.
  • Je bezit ruime ervaring (> 5 jaar) op het gebied van verandermanagement.
  • Je hebt ervaring met het implementeren van veranderingen en bent in staat om verbindingen tot stand te brengen binnen de gehele organisatie en bezit een stevig portie overtuigingskracht.
  • Je bent een stevige sparringpartner op het gebied van control.
  • Je kunt schakelen en communiceren op meerdere niveaus in de organisatie zowel in woord als op schrift. Je hebt gevoel voor verhoudingen binnen een gemeente.
  • Je hebt kwaliteit hoog in het vaandel staan, zonder deadlines uit het oog te verliezen.
  • Je werkt met enthousiasme, bent zorgvuldig en durft kritisch te zijn.
  • Je bent beschikbaar voor gemiddeld 16 uur per week.

Functie eisen

  • Ruime ervaring als projectleider of vergelijkbare functie.
  • Ruime werkervaring in controlfuncties grote organisaties
  • Ruime ervaring als verandermanager.
  • Waarom ben jij de meest geschikte kandidaat voor deze opdracht?
  • Wat is je beschikbaarheid/bereikbaarheid? En heb je nog vakantieplannen?
  • Voor deze aanvraag ontvangen wij graag twee relevante referenties die door Gemeente Utrecht nagebeld mogen worden.

Extra info

  • Periode: 16 november 2020 – juli 2021, met optie tot verlenging.
  • Belasting: 16u per week (gemiddeld)

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

14.10.2020

Publicatie eindigt

26.10.2020

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.