Beleidsadviseur openbare ruimte

Nieuw

Functie omschrijving

Ben jij die gedreven persoon die ervoor zorgt dat de openbare ruimte van Amsterdam, functioneel, aantrekkelijk en duurzaam blijft? Heb je ervaring met procesmanagement en ben jij op korte termijn beschikbaar? Dan zoeken we jou!

Als beleidsadviseur openbare ruimte ondersteun je de assets (wegen, groen, bruggen, en verlichting) om tot een uitgewerkt voorstel te komen voor de uitvoering van het onderhoudsprogramma van de openbare ruimte in Amsterdam. Het product waar je aan werkt en waarmee je werkt zijn de Uitvoeringsplannen 2021-2024 per asset. Deze plannen zijn de basis voor de opdrachtverstrekking aan het ingenieursbureau en voor de monitoring van de uitvoering en de rapportage aan het bestuur.

De uitvoeringsplannen worden opgesteld via een afstemmingsproces met o.a. assetmanagers, managers projectenportefeuille, programmeurs openbare ruimte en andere collega's. Ook de afstemming met de dagelijks onderhoudsorganisatie Stadswerken hoort hierbij. Je legt verantwoording af aan de procesleider uitvoering.
Jouw team, Openbare Ruimte, is relatief nieuw. Processen zijn daarom nog in ontwikkeling. Veel aspecten van de samenwerking met de assetteams en de ketenpartners moeten nog worden uitgekristalliseerd. Je evalueert daarom ook het proces en de kwaliteit van de opgeleverde producten om deze te kunnen verbeteren.

Jij bent de verbinder die op natuurlijke wijze ieders belangen weet te achterhalen en onderling begrip weet te creëren als die belangen conflicteren. Je voelt je thuis in een complex werkveld en een politieke omgeving. Je bent analytisch en kan problemen herleiden tot hun oorsprong in het proces. Vervolgens ben je in staat om met je enthousiasme, geduld en sensitiviteit tussen de ketenpartners te bemiddelen, en een duurzame samenwerking op te starten.

Werkzaamheden

  • Je stuurt samen met je collega's op het uitvoeringsproces en stuurt de hiervoor benodigde afstemmingsoverleggen aan.
  • Je voert de regie op het uitvoeringsproces voor de assets in de openbare ruimte binnen de kaders van het assetmanagementproces van Stedelijk Beheer en afgestemd op de stedelijke P&C-cyclus.
  • Je levert het Uitvoeringsplan 2021-2024 op en doet de overdracht naar ingenieursbureau en stakeholders.
  • Je stuurt het deelproces data aan voor het Uitvoeringsplan & de monitoringstool
  • Je evalueert het proces uitvoering en het product Uitvoeringsplan en stelt een PvA 2021 op
  • Aan de hand van de evaluatie doe je verbetervoorstellen voor werkwijzes, samenwerkingsafspraken en overlegstructuren.
  • Je monitoort het lopende uitvoeringsjaar 2020 en rapporteert over de voortgang aan MT Stedelijk Beheer en het Assetmanagersoverleg
  • Je levert input van proces uitvoering aan de andere processen en het besturingsmodel assetmanagement.

De opdrachtgever(s)

Amsterdam groeit! Elk jaar komen er meer bezoekers, bewoners en bedrijven naar onze prachtige stad. Bij de gemeente Amsterdam werken we met 14.000 collega's dagelijks aan een veilige, schone stad waar het goed wonen, werken en ontspannen is. Dit doen we voor de 2,3 miljoen bezoekers van Sail, maar ook voor de buurman die graag een bloemperkje voor de deur wil. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is dat we assets zoals verhardingen, bruggen, kademuren en openbare verlichting goed onderhouden. Dit is de taak van onze afdeling Stedelijk Beheer. Om alle uitdagingen in de openbare ruimte het hoofd te bieden, richten wij ons op diverse transities. Zo verschuift onze focus van techniek naar functie, gebruik en veiligheid, van onderhoudbaar naar herbruikbaar en duurzaam en van degelijk naar met lef en flair. Binnen de afdeling Stedelijk beheer zijn diverse teams actief, waaronder het team Openbare Ruimte. Dit team zorgt voor integrale sturing op de instandhouding, het gebruik en de functie van de openbare ruimte, met als doelen: leefbaar, schoon, heel en veilig. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onder meer stadsdelen en diverse andere teams binnen de gemeente.

Functie eisen

  • werkt en denkt op wo niveau (aan te tonen door een wo diploma of relevante werkervaring op dit niveau) en is in het bezit van minimaal een erkend hbo diploma.
  • in de afgelopen 7 jaar minimaal 3 jaar werkervaring opgedaan in een vergelijkbare rol met processturing en een product dat tot stand is gekomen met meerdere belanghebbenden.

Wensen

  • bij voorkeur aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van assetmanagement
  • bij voorkeur minimaal 3 jaar werkervaring opgedaan bij een gemeentelijke organisatie.
  • bij voorkeur minimaal 3 jaar werkervaring opgedaan in het fysiek domein (infrastructuur, beheer openbare ruimte).

Extra info

• Startdatum: uiterlijk 1 september
• Einddatum: 1 jaar na startdatum
• Werklocatie: Weesperplein 113, Amsterdam
• Aantal fte: 1
• Aantal uren per week: 36
• Optie tot verlenging: ja, tot een totale contractduur van 2 jaar

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

21.07.2020

Publicatie eindigt

29.07.2020

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.