- Freelance / Interim
- 90,00
- max 600 uur
Informatiemanager (informatie- en procesmanagement)
Functie omschrijving
Als informatiemanager ben je de expert als het gaat om de informatiebehoefte, informatiestromen en informatievoorziening van de organisatie. Je adviseert en begeleidt de organisatie op deze onderwerpen en vertegenwoordigt de gemeente in het overleg met onze samenwerkingspartners. Je houdt het overzicht over alle ontwikkelingen en de daarmee gemoeide budgetten en zorgt voor transparante besluitvorming. Je voert de taken uit in nauwe samenspraak met informatie-adviseurs uit de afdeling Gegevens & Applikaasjes. De informatiemanager is ook de lokale projectleider van het project DSO dat in het kader van de invoering van de Omgevingswet wordt uitgevoerd. Hierbij wordt onder andere de lokale VTH-applicatie vervangen en een aansluiting gerealiseerd met het nieuwe zaaksysteem. Het project DSO wordt samen met een aantal andere gemeenten in de regio opgepakt.
Werkzaamheden
- Je adviseert, ondersteunt en informeert het management over alle aspecten van informatievoorziening.
- Je ontwikkelt beleid en instrumenten ter ondersteuning van de veranderingen, zoals bijvoorbeeld een jaarplan, informatiearchitectuur, stuurinformatie, etcetera.
- Je ondersteunt en adviseert het management bij het inrichten, verbeteren en door ontwikkelen van informatievoorziening in relatie tot de processen en maakt hierbij de verbinding met visie, doelstellingen en concepten.
- Je formuleert concrete opdrachten en business cases die projectmatig kunnen worden uitgevoerd.
- Je fungeert als expert, betrouwbare (inspiratie)bron en sparringpartner voor het management, leveranciers, ketenpartners en andere overheidsinstanties.
- Je volgt nauwlettend relevante ontwikkelingen in de IT, beoordeelt deze op relevantie en vertaalt deze naar beleid of opdrachten.
- Je borgt de continuïteit, integriteit, veiligheid en toegankelijkheid van de informatiesystemen en werkt daarbij nauw samen met vakspecialisten op het gebied van privacy, informatieveiligheid, informatie architectuur en archivering.
- Je bouwt en onderhoudt een efficiënt relatienetwerk bij de overheid, andere sectoren en de IT-wereld.
- Je geeft leiding aan het project DSO en realiseert de projectdoelstellingen.
De opdrachtgever(s)
De gemeentelijke organisatie heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een ambtelijke fusie van 4 gemeenten en daarna een herindeling van 3 van de 4 gemeenten. De gemeenteambtenaren van Noard-east-Fryslân werken daarom ook voor de buurgemeente Dantumadiel. Tijdens deze jaren is veel aandacht gegaan naar integratie van processen, harmonisatie van beleid en het gelijktijdig openhouden houden van de winkel.
Noardeast-Fryslan heeft zijn ‘harde ICT’ uitbesteed aan het shared service centrum van de gemeente Leeuwarden. Qua ontwikkeling van ons applicatielandschap werken we samen met Leeuwarden, Waadhoeke, Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân en de Waddeneilanden: wanneer we dezelfde behoeften hebben starten we een gezamenlijk project om kwaliteits- en kostenvoordeel te bereiken.
Onze ambitie voor 2020/21 omvat onder andere het maken van een informatieplan zodat we colleges en raden in staat stellen om op middellange termijn keuzes te maken en structureel geld ter beschikking te stellen in ruil voor heldere te bereiken doelstellingen. Daarnaast moet het projectportfolio inzichtelijker worden evenals de besluitvorming daarover, als onderdeel van onze ambitie om onze volwassenheid op het gebied van informatiemanagement en ICT te vergroten. Waarbij we ook een betere demandpartner voor SSC Leeuwarden worden en daarmee de samenwerking kunnen versterken.
Functie eisen
- HBO/WO opleiding in een relevante richting
- Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in een soortgelijke functie
- Kennis van het vakgebied informatie- en procesmanagement
- Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als projectmanager
- Ervaring bij de overheid
- Beheersing van de Friese taal
Competenties
- Visie
- Analyse en oordeelsvorming
- Overtuigingskracht
- Resultaatgerichtheid
- Organisatiesensitiviteit
Extra info
- Standplaats Dokkum
- Startdatum 15-06-2020
- Einddatum 01-11-2020
- Optie tot verlenging Verlenging mogelijk voor de duur van het project
- Uren per week In totaal maximaal 600
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!