Projectleider Nieuw Operating Model (bedrijfskundige informatica of bedrijfseconomie)

Nieuw

Functie omschrijving

Projectleider Nieuw Operating Model

De gemeente Amsterdam heeft op basis van de ontwikkelingen op ICT-gebied het sourcingsbeleid vastgesteld. Het in stand houden en de doorontwikkeling van ICT-infrastructuur voorzieningen valt niet meer onder de kerntaken van de gemeente Amsterdam. Dit beleid wordt geïmplementeerd door de ICT-infrastructuur uit te besteden.
Als gevolg hiervan zullen de werkzaamheden binnen de directie ICT grotendeels wijzigen: de nadruk komt te liggen op het organiseren van de samenwerking tussen de informatiebehoefte van de stad (business), informatiedeskundigen, en de ICT- leveranciers. De uitvoerende en technische gerichte werkzaamheden zullen op termijn ophouden.
De projectleider Nieuw Operating Model levert een bijdrage aan de doorontwikkeling van de directie ICT naar een regie-organisatie.

Werkzaamheden

Ontwikkelt het nieuwe operating model (regiemodel) op basis van de principes van multi sourcing, betrekt en stemt af met alle relevante stakeholders.
Ontwikkelt een veranderaanpak voor de implementatie van het nieuwe operating model en voert deze uit.
Ondersteunt medewerkers van de directie ICT waar nodig bij de uitvoering van regietaken uit het nieuwe operating model.
Verricht zelf regietaken met het oog op een goede implementatie van het model en het lerend effect voor medewerkers van de afdeling ICT.
Betrekt actief de directie ICT, de IV-organisaties en strategische partners.
Treedt op als projectleider en vervult daarbij alle taken op het vlak van projectmanagement waaronder het bewaken en monitoren van de voortgang van het project.

De opdrachtgever(s)

De afdeling ICT van de gemeente Amsterdam is verantwoordelijk voor het leveren van een toekomstvaste, betrouwbare en veilige ICT-infrastructuur (netwerk, datacenters, werkplekken, technisch applicatiebeheer en telefonie) voor de gemeente Amsterdam. Daarmee vormt de ICT-infrastructuur een stabiele basis voor de gemeentelijke informatievoorziening en waar nodig die van haar ketenpartners waarlangs producten en diensten worden geleverd aan burgers, bedrijfsleven en publieke organisaties. De gemeente Amsterdam is volop in ontwikkeling naar een moderne overheid waarin digitalisering, zoals innovaties op het gebied van data een grote rol speelt. Organisatieonderdeel ICT is een belangrijke speler in deze ontwikkeling. De afdeling ICT bestaat uit drie onderdelen: ICT Operations, Ondersteuning Primair Proces, en het CIO Office. De afdeling ICT is gehuisvest aan de Cruquiusweg 5 te Amsterdam

Functie eisen

  • erkende HBO- of WO-opleiding in de richting van bedrijfskunde, bedrijfskundige informatica of bedrijfseconomie.
  • aantoonbare kennis van sourcing en governance.
  • ervaring met het ontwikkelen en implementeren van regie-organisaties binnen de overheid.
  • in de afgelopen 15 jaar tenminste bij 3 overheidsregie-organisaties ervaring als projectleider.
  • in de afgelopen 10 jaar tenminste 2 jaar ervaring als lijnmanager bij regie-organisaties binnen de overheid.
  • in de afgelopen 10 jaar tenminste 5 jaar ervaring met het aansturen van complexe leveranciersrelaties.
  • ruime ervaring in vraagbundeling en demandmanagement bij IV-regie-organisaties.

Wensen

  • brede kennis van IV- en ICT-projecten.
  • aantoonbare kennis en ervaring als leidinggevende in ICT-beheer .
  • kennis van en ervaring met gelijksoortige verandertrajecten bij de rijks of gemeentelijke overheid.
  • concrete ervaring met regievoering op zowel marktpartijen als op interne IT-organisaties/shared service organisaties.
  • aantoonbare ervaring met het overdragen van kennis (klassikaal, kennissessies, workshops, cases)
  • in staat om binnen een complexe organisatie oplossingen te vertalen naar consequenties voor de organisatie.

Extra info

• Startdatum: 01-11-2019
• Einddatum: 01-11-2020
• Werklocatie: Standplaats Cruquiusweg 5, Amsterdam (Directie ICT)
• Aantal fte: 1
• Aantal uren per week: 36 uur
• Optie tot verlenging: ja, één jaar (wij willen deze kandidaat zo lang mogelijk inhuren)

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

10.10.2019

Publicatie eindigt

22.10.2019

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.