Projectleider verbetertraject leges (dienstverlening)

Nieuw

Functie omschrijving

De regie op de legesprocessen is binnen Amsterdam belegd bij Dienstverlening. De leges burgerzaken en de leges voor diverse soorten vergunningen worden voor een deel door directie Dienstverlening zelf en voor een deel geheven door andere directies en stadsdelen binnen de gemeente.
De rekenkamer gemeente Amsterdam heeft een onderzoek gedaan naar leges bij vergunningaanvragen. Hierbij is onderzocht of het gemeentebestuur transparant is over de gemaakte keuzes bij het bepalen van de hoogte van de legestarieven en of het gemeentebestuur daarbij rechtmatig en doelmatig handelt. Uit het onderzoek zijn een aantal aanbevelingen naar voren gekomen
De aanbevelingen hebben betrekking op:
  • het verder op orde brengen van de inhoud, dit betreft zorgen voor meer checks & balances rondom het kostprijsmodel en de legesverordening, meer transparant maken welke keuzes zijn gemaakt bij tariefstelling en kostendekkendheid en de informatiewaarde in de begroting en jaarrekening op het gebied van leges vergroten.
  • het vergroten van de sturing op het legesproces, dit betreft het vergroten, benutten en borgen van kennis binnen de gemeente, het versimpelen van processen waar mogelijk en het verder concretiseren van besparingsmogelijkheden om de kostendekkendheid van leges te vergroten.
  • het scheppen van ruimte voor keuzes in het besluitvormingsproces, beter inzichtelijk maken van de keuzemogelijkheden en achtergrondinformatie en het creëren van tijd voor debat.
De werkzaamheden vinden plaats in nauwe samenwerking met de manager verantwoordelijk voor leges binnen Dienstverlening, de Procesregisseur Leges en Begroten, medewerkers en management van andere directies en stadsdelen, financieel adviseurs, beleidsmedewerkers en controllers.

Werkzaamheden

  • Stelt een planning op waarin de verschillende actoren helder hebben welke mijlpalen er zijn, welke activiteiten ze daarvoor moeten uitvoeren en welke deadlines ze daarvoor moeten halen;
  • Vervult een actieve adviesrol, zowel gevraagd als ongevraagd advies;
  • Zorgt voor het inplannen van noodzakelijke overleggen, met bijbehorende agendering;
  • Bewaakt actief de voortgang, stemt af met partijen over de uit te voeren activiteiten, spreekt betrokkenen in eigen organisatie en andere directies aan op hun bijdrage en escaleert tijdig als uitvoering stagneert;
  • Verzorgt periodieke verantwoordingsrapportages / projectrapportages voor opdrachtgevers/stakeholders en bestuur;
  • Adviseert en ondersteunt bij de inhoudelijke definiëring richting politiek opdrachtgever en bestuur;
  • fungeert als eerste aanspreekpunt voor de in- en externe informatiestromen en coördineert en bewaakt de integrale informatievoorziening van en naar het bestuur en de ambtelijke organisatie.

De opdrachtgever(s)

Het cluster Dienstverlening en Informatie heeft de vraag van de stad van vandaag én morgen voorop staan. Het cluster levert excellente dienstverlening aan burgers bewoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente Amsterdam, voorziet in overzicht, kennis en integrale duiding van informatie en zorgt voor veiligheid in de stad door actief op te treden waar regels en afspraken door burgers worden overtreden. Dit cluster is verantwoordelijk voor:
  • Het leveren en continu verbeteren van dienstverlening, producten en diensten aan burgers en ondernemers van de gemeente Amsterdam.
  • Het leveren van dienstverlening aan interne organisatieonderdelen en partners op het gebied van informatievraagstukken.
  • Het vergroten van de informatiepositie van de gemeente Amsterdam ten aanzien van de ambities van de stad en de vraagstukken waar de stad voor staat, door clusters actief te adviseren, te faciliteren en te helpen ontsluiten van gemeente brede informatie.
  • Het verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid in de stad.
    Directie Dienstverlening
Amsterdam wil een voorloper zijn in de ontwikkeling en vernieuwing van de dienstverlening in Nederland. We nemen de dienstverlening aan de burgers en ondernemers uiterst serieus. Dat blijkt ook uit de wijze waarop we de dienstverlening organiseren: één organisatie Dienstverlening voor één beleid vanuit één sturing. Dit vraagt om een organisatie met medewerkers die zowel wat betreft takenpakket als standplaats flexibel zijn. Of een Amsterdammer nu telefonisch, online of aan de balie met de gemeente contact heeft, de vorm, inhoud en bejegening is gelijk. We verbeteren continu de dienstverlening aan burgers en ondernemers en we verhogen de efficiency van de organisatie. Dit doen we samen met de leveranciers van de producten, de andere organisatie onderdelen van de gemeente. Niet eenmalig, maar in een continu proces van leren en verbeteren. Dat is de 'dubbele' veranderdoelstelling waar wij voor staan. Met de ambitie de beste van Nederland te worden! Klik hier voor een filmpje over Het nieuwe dienstverleningsconcept. https://vimeo.com/130763605 Dienstverlening bestaat uit de afdelingen Stadsloketten, Onderzoek & Ontwikkeling, het Contactcenter Amsterdam (CCA), Beleid en Secretariaat, Actie Service Centrum en Operations Support.

Functie eisen

  • beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.
  • minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring (opgedaan in de laatste 5 jaar) met legesprocessen.
  • minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring (opgedaan in de laatste 7 jaar) in een financiële beleidsfunctie of controle functie.

Wensen

  • minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring (opgedaan in de laatste 5 jaar) met coördinatie van verbeterprojecten.
  • ervaring met administratieve processen en AO/IC.
  • aantoonbare ervaring opgedaan bij een afdeling publieksdienstverlening.
  • minimaal 5jaar aantoonbare ervaring (opgedaan in de laatste 7 jaar) bij een 100.000+ gemeente.

Extra info

• Startdatum: zsm na gunning
• Einddatum: 6 maanden na startdatum
• Werklocatie: Amstel 1 Amsterdam
• Aantal fte: 1
• Aantal uren per week: 36
• Optie tot verlenging: ja, 6 maanden

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

20.12.2019

Publicatie eindigt

08.01.2020

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.