Inkomensconsulent (inkomen/sociaal domein)

Nieuw

Functie omschrijving

Inkomensconsulent bij Intake. Dit houdt in het beoordelen en afhandelen van aanvragen Levensonderhoud van zowel reguliere aanvragen van jongeren en 27 plusser, van dak- en thuislozen jongeren en 27 plussers en van alle verkorte aanvragen. Daarnaast handelt de inkomensconsulent tevens de aanvragen bijzondere bijstand af die gelijktijdig met de aanvragen levensonderhoud worden ingediend. De inkomensconsulent is werkzaam op een van de stadsloketten of op de locatie Jan van Galenstraat 323 en voert zelf ook op locatie rechtmatigheidsgesprekken met de klanten. De inkomensconsultent Intake werkt zeer nauw samen met de klantmanager Intake, de jongerenadviseur en handhavingsspecialist.

Inkomensconsulent Inkomen 1-4. Dit houdt in het beheren van een volledige caseload met alle daarbij horende taken, zoals het beoordelen van aanvragen Bijzondere Bijstand, inhouden vaste lasten, inkomstenverrekeningen, mutaties t.a.v. woon/leefsituatie conform de wet- en regelgeving binnen de gemaakte dienstverleningsafspraken.

Werkzaamheden

  • Informeert klanten proactief over wet- en regelgeving en procedures;
  • Verzamelt noodzakelijke informatie voor het bepalen van hoogte en rechtmatigheid van uitkeringen;
  • Toetst informatie aan geldende regelgeving;
  • Schakelt externe ( contract-) partner en/of relatie in op gebied van hoogte en rechtmatigheid van uitkeringen;
  • Maakt bindende afspraken met de klant, bewaakt en houdt klant daaraan;
  • Verricht dossieronderzoek ter duiding van situatie;
  • Verstrekt inkomensondersteuning en adviezen over in te zetten middelen en adviezen;
  • Fungeert als eerste aanspreekpunt over inkomen gerelateerde vragen, bijzondere bijstand van klant en/of derden;
  • Signaleert problematiek op ander gebied dan inkomen ( o.a schuldhulp, zorg, re-integratie) en schakelt de juiste partner op dat gebied;
  • Legt onderzoek volledig en objectief vast in een rapportage en besluit, heeft daarom een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
  • Stelt beschikkingen op;
  • Inventariseert, completeert en verifieert klantgegevens en bewaakt termijnen;
  • Toets rechtmatigheid en bedrag van de uitkering;
  • Voert/berekent mutaties op de uitkering uit en verstrekt informatie;
  • Verricht wederhoorgesprekken en/of effectueert zo nodig afstemmingsmaatregel ( effectueert ook afstemmingsmaatregel op verzoek van de klantmanager);
  • Verrekent te veel verstrekte bijstand of loon, stelt vordering vast;
  • Stelt vorderingen vast en legt dit vast in een rapportage;
  • Voert elke berekening uit in het kader van inkomen en inkomensbeheer;
  • Verrekent hoogte van ( ten onrechte verstrekte ) uitkering en bepaalt afwijkingen;
  • Verricht berekeningen betreffende hoogte en rechtmatigheid van uitkeringen bij beëindigingen;
  • Het uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoeken;
  • Legt dossiers af ter toetsing voor aan collega inkomensconsulent;
  • Toetst voorgelegde dossiers van collega inkomensconsulent;
  • Signaleert knelpunten in beleid en communiceert deze met de teammanager.

De opdrachtgever(s)

De afdeling Inkomensvoorziening bestaat uit 10 teams; drie administratieve teams en zeven teams met inkomensconsulenten. Deze teams bestaan uit ongeveer 15-30 medewerkers per team. De inkomensconsulenten houden zich bezig met de rechtmatigheid en werken nauw samen met klantmanagers die zich bezig houden met de doelmatigheid. De medewerkers zijn betrokken bij hun doelgroep en weet zich in te leven in de problematiek van hun omgeving.

Functie eisen

  • in het bezit van een erkend MBO niveau 4 diploma in een afstudeerrichting die relevant is voor de functie, bijvoorbeeld Sociaal-Juridische Dienstverlening.
  • ruime kennis van de participatiewet. Dit dient te blijken uit relevante werkervaring.
  • minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring (opgedaan in de laatste 3 jaar) als Inkomensconsulent, gespecialiseerd in de rechtmatigheid van de uitkering. Let op: ervaring als stagiaire telt niet mee

Wensen

  • bij voorkeur werkervaring opgedaan met de applicatie Socrates. Of de leverancier draagt zorg voor een opleiding Socrates vóór de stardatum van de kandidaat. Let op: een online training komt niet in aanmerking.
  • bij voorkeur relevante werkervaring opgedaan binnen de gemeente Amsterdam.
  • minimaal 1 jaar ervaring met het afhandelen van alle onderstaand genoemde aanvragen:
    • Bijzondere Bijstand minimabeleid
    • Rechtsbijstand
    • Bewindvoering
    • WKT
    • Inkomstenverrekening
    • Aanvragen levensonderhoud
  • ervaring met het beheren van een eigen caseload.

Extra info

• Startdatum: 2 januari 2020
• Einddatum: 1-6-2020
• Werklocatie: Jan van Galenstraat 323 Amsterdam
• Aantal fte: 11
• Aantal uren per week: 24-36
• Optie tot verlenging: ja, met 4 maanden tot een totale contractduur van maximaal 2 jaar.

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

26.09.2019

Publicatie eindigt

21.11.2019

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.