Strategisch adviseur bedrijfsvoering Sociaal Domein

Functie omschrijving

De bedrijfsvoering voor het Sociaal Domein is complex en staat continue onder druk. Dit heeft voor een deel te maken met de kostenstijgingen binnen dit domein en de financiële tekorten waar veel gemeenten mee te kampen hebben. Dat geldt ook voor Zoetermeer.

Om de begroting structureel sluitend te krijgen zijn tot en met 2025 maatregelen opgenomen in de Perspectiefnota 2020 (=project Ombuigen & Vernieuwen). Dat doet de gemeente om op een financieel gezonde manier te kunnen blijven werken aan de toekomst van de stad. Om zo er onder andere voor te zorgen dat de inwoners die écht zorg of ondersteuning nodig hebben, hier in de toekomst ook op de gemeente kunnen blijven rekenen. De raad stelt de begroting in november 2019 vast. Naast leiding geven aan de reguliere bedrijfsvoeringstaken binnen het Sociaal Domein speelt de strategisch adviseur in de uitwerking, uitvoering en realisatie van alle besparingsmaatregelen een belangrijke sturende & coördinerende rol.

De belangrijkste taken op een rij:

  • Coördinatie P&C cyclus
  • Projectleiding Ombuigen & Vernieuwen t.a.v. Sociaal Domein
  • Kwartiermaken en inrichting bedrijfsvoeringsagenda Sociaal Domein
  • Advisering rondom inrichting Informatievoorziening
  • Coördinatie van samenwerking met de centrale ondersteunende afdelingen

De projectleider Ombuigen en Vernieuwen Sociaal Domein coördineert en voert regie op het uitvoeren van een 30-tal vanuit het Sociaal Domein voorgestelde maatregelen die bijdragen aan kostenbeheersing (oplopend naar ca 8 mio in 2025) én leiden tot verdere vernieuwing van het Sociaal Domein. Specifieke projectleiding op uitvoering van de ombuigingsmaatregelen op het gebied van jeugd.

De volgende kennis van de lokale situatie is gewenst:

  • Kennis van de relatie tussen de vastgestelde ombuigings- en vernieuwingsmaatregelen en de transformatie van het sociaal domein in Zoetermeer (nota ‘Het verschil is de bedoeling’);
  • Bekendheid met het inkoopproces van Jeugdhulp en Wmo-ondersteuning dat in samenwerking met andere regiogemeenten wordt vormgegeven (voor Jeugdhulp in de H10 en voor de Wmo H6);
  • Bekendheid met het de manier waarop Zoetermeer haar ondersteunende (bedrijfsvoerings)processen heeft ingericht.

De opdrachtgever(s)

Zoetermeer is een toekomstgerichte stad. We gaan aan de slag voor de stad, samen met onze partners, inwoners en ondernemers. We spelen in op de behoeften die in de stad leven en doen dat op een manier die voor iedereen het beste resultaat oplevert.

Daarbij staan vijf thema’s centraal:

  • Hart voor de Stad – denk bij je werk aan de stad, de inwoners en de ondernemers
  • Eigen kracht – we stimuleren de eigen kracht van inwoners en medewerkers
  • Samen bouwen – we werken samen met interne en externe partners
  • Tijd & Ruimte om te leren – we nemen de tijd en ruimte om te leren binnen ons werk
  • Samen bewegen – door samen op te trekken kunnen we flexibel inspelen op ontwikkelingen, initiatieven en kansen in de stad.

Het Sociaal Domein is actief op een breed terrein. Sinds de decentralisaties vanaf begin 2015 zijn de taken van de gemeente toegenomen. Wij zijn beleidsmatig verantwoordelijk voor de maatschappelijke ontwikkelingen in Zoetermeer. Onze afdeling ontwikkelt strategie, adviseert het bestuur en werkt nauw samen met zowel externe als interne partners om gemeenschappelijke doelen te bereiken. De dienstverlening aan inwoners staat hierbij centraal. Extern werken we onder andere samen met partijen die actief zijn binnen (jeugd)zorg, welzijn, onderwijs en (arbeids)participatie. Het Sociaal Domein bestaat naast beleidsteams uit de uitvoeringsteams Werk, Scholing en Inkomen, Zorg & Inkomen, Handhaving en Jeugd en Gezinshulp (JGH). De uitvoeringsteams zijn verantwoordelijk voor begeleiding naar werk, schuldhulpverleningstoegang en regie rond jeugdzorg, voorzieningen vanuit de wmo of inkomensondersteuning. Daarbij kijken we steeds meer naar unieke behoeften, mogelijkheden en omstandigheden. Belangrijk daarbij is de juiste verbinding van beleid en uitvoering met expliciet aandacht voor integraal werken, en het zorgen voor een klimaat van leren en ontwikkelen voor de medewerkers.

Wie kiest voor werken bij het Sociaal Domein van de gemeente Zoetermeer kiest voor werken bij een ambitieuze afdeling. Een lerende en wendbare houding past daarbij. Collega’s hebben het in zich om te netwerken en kwaliteiten en opdrachten dienstbaar te maken aan de noodzakelijke vragen en opgaven uit de samenleving. Het werk is waardevol, we kunnen écht het verschil maken. De sterke gerichtheid op samenwerking helpt om datgene in en voor de stad tot stand te brengen dat nodig is, binnen of buiten de grenzen van de afdeling of de gemeentelijke organisatie.

Opdracht
De bedrijfsvoering voor het Sociaal Domein is complex en staat continue onder druk. Dit heeft voor een deel te maken met de kostenstijgingen binnen dit domein en de financiële tekorten waar veel gemeenten mee te kampen hebben. Dat geldt ook voor Zoetermeer.

Om de begroting structureel sluitend te krijgen zijn tot en met 2025 maatregelen opgenomen in de Perspectiefnota 2020 (=project Ombuigen & Vernieuwen). Dat doet de gemeente om op een financieel gezonde manier te kunnen blijven werken aan de toekomst van de stad. Om zo er onder andere voor te zorgen dat de inwoners die écht zorg of ondersteuning nodig hebben, hier in de toekomst ook op de gemeente kunnen blijven rekenen. De raad stelt de begroting in november 2019 vast. Naast leiding geven aan de reguliere bedrijfsvoeringstaken binnen het Sociaal Domein speelt de strategisch adviseur in de uitwerking, uitvoering en realisatie van alle besparingsmaatregelen een belangrijke sturende & coördinerende rol.

Functie eisen

  • Een afgeronde opleiding op het gebied van bedrijfseconomie, veranderkunde of projectmanagement op minimaal hbo bachelor niveau.
  • Uiterlijk beschikbaar per 7 oktober 2019 voor minimaal 32 uur per week.
  • Aantoonbare werkervaring met werken in een gemeentelijke organisatie.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met en kennis van gemeentelijke financiën in de afgelopen 10 jaar
  • Aantoonbare kennis van en werkervaring binnen het Sociaal Domein
  • Aantoonbare werkervaring met het leiden van complexe herstructureringsvraagstukken in de afgelopen 5 jaar
  • Bekendheid met de lokale situatie zoals hierboven beschreven

Competenties

  • Communicatief vaardig
  • Overtuigingskracht
  • Teamplayer
  • Empathisch vermogen
  • Analytisch
  • Ervaring met risicobeheersing

Extra info

  • Duur: 9 maanden
  • Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
  • Uren per week: 36 (minimaal 32)
  • Aanvang: z.s.m. en uiterlijk 7 oktober 2019

Locatie

Zoetermeer

Publicatiedatum

09.09.2019

Publicatie eindigt

17.09.2019

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.