Adviseur Kwaliteit Sociaal Domein

Nieuw

Functie omschrijving

Inleiding
De teams Sociaal Domein Uitvoering, Sociaal Domein Beleid en het Sociaal Wijkteam onderzoeken of de structuur en functies, de werkafspraken en samenwerking en de huidige bezetting passen bij de opgaven die we hebben.

Eén van de knelpunten die we ervaren is de inzet op de kwaliteit van de werkzaamheden. Het waarborgen van de kwaliteit is belangrijk om de toegang goed toe te rusten, zowel inhoudelijk als rechtmatig. Er wordt nu op verschillende vlakken ervaren dat de borging van deze kwaliteit niet voldoende is.

We willen daarom investeren op de inzet van kwaliteitsmedewerkers en het optimaliseren van (de kwaliteit van) onze werkprocessen. De wijze waarop en de structurele inzet die dat in onze organisatie vraagt is echter nog onduidelijk. Hiervoor zoeken we ondersteuning van een externe expert. In deze opdrachtbeschrijving werken we onze vraag verder uit.

Probleemschets
Capaciteit
In het Sociaal Domein is op dit moment één fte juridisch medewerker aanwezig. Daarnaast voerden twee uitvoeringsconsulenten kwaliteitscontroles uit. Deze situatie is te kwetsbaar gebleken om de volgende redenen:

  • Kwaliteit vraagt om juridische controle, controleren van de te volgen processen en te vullen systemen, maar ook het inhoudelijk coachen en adviseren van consulenten. Het is ingewikkeld voor één medewerker om collega’s op drie domeinen inhoudelijk te adviseren;
  • De consulenten die kwaliteitscontroles uitvoeren zijn niet aanwezig: de Wmo-consulent heeft een andere functie en de consulent werk en inkomen is langere tijd ziek. De interne kwaliteitscontrole voor de Wmo en de Participatiewet ligt daardoor stil;
  • Medewerkers kunnen en mogen niet hun eigen werk controleren. Daarnaast geven de betreffende medewerkers aan dat het toetsen van de kwaliteit van beschikkingen in de verdrukking komt in periodes dat zij zelf veel aanvragen in behandeling hebben. Hun functie van consulent krijgt dan voorrang.

Kwaliteit
Uit de verbijzonderde interne controle en controles van de accountant blijkt dat er op meerdere punten verbetering nodig is. Concrete aanleiding voor deze constatering is de interne controle van beschikkingen jeugd.

  • Het proces tot toewijzing van zorg en daarbij rechtmatigheid van betaling is niet goed geborgd. Interne kwaliteitscontrole door de juridisch medewerker heeft niet plaatsgevonden;
  • In het sociaal wijkteam is het vier ogen principe op dit moment niet (voldoende) gewaarborgd;
  • Er is op dit moment geen inhoudelijke coaching op het op- dan wel afschalen tussen de teams uitvoering dan wel externe organisaties;
  • Het systeem dat dient ter betaling van aanbieders sluit niet aan op het systeem waarin beschikkingen worden gemaakt;
  • De accountant ziet graag meer controle op daadwerkelijke levering van zorg. We worstelen met de vraag hoe je dit administratief-arm en klantvriendelijk inzet.

De AVG
Een goede uitvoering van de AVG is een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden geworden. De gemeente wil het verantwoordingsproces over informatieveiligheid verder professionaliseren. Het risico op een boete neemt toe als de gemeente onvoldoende voorzorgsmaatregelen heeft getroffen om een eventueel datalek te vermijden.

Onvoldoende maatregelen kunnen ook gevolgen hebben voor het gebruik van bepaalde systemen, zoals bijvoorbeeld Suwinet. Als Suwinet afgesloten wordt, wordt het onderzoek door de consulenten en de handhaver bemoeilijkt. Dit willen we voorkomen en daarom zetten we in op een goed verantwoordingsproces. De kwaliteitsmedewerker speelt hierin een belangrijke rol.

Met betrekking tot privacy maken we ook mee dat inwoners steeds vaker met vragen, klachten en verzoeken komen, bijvoorbeeld om hun rapport aan te passen of te verwijderen. Veel tijdsbesteding in het afhandelen van deze verzoeken kan voorkomen worden als de kwaliteit goed geborgd is en er voldoende juridische kennis is.

Bestuur
Bestuurlijk bestaat de wens om in te zetten op een regelarme toegang tot zorg. De gemeente zoekt in haar toegang de balans tussen het doen van een brede uitvraag en het zo simpel mogelijk houden van het proces voor de aanvrager. In welke situaties kies je voor een uitgebreid gesprek en brede uitvraag, en in welke situaties is dat niet nodig? Graag komen we tot een proces waarin we vragen wat nodig is, maar een inwoner ook niet overvragen naar informatie of overbodige regels.

Achtergrond
De gemeente Wijdemeren heeft per december 2017 een aanpassing in de organisatie doorgevoerd. Dit heeft geresulteerd in een andere opbouw van de teams, met per team een aangestelde teammanager. De afdelingshoofden zijn vervangen door domeindirecteuren, waarbij is gekozen voor de verdeling Sociaal Domein en Fysiek Domein.

Deze aanpassing heeft in de teams Sociaal Domein Uitvoering, Wijkteam en Beleid niet tot andere indelingen geleid. Wel hebben alle teams nu dus een teammanager, waarbij een andere verhouding geldt dan voorheen de senior medewerker of generalist.

Hoewel de indelingen van de drie teams niet zijn gewijzigd, leverde de ontwikkelingen in de organisatie wel onduidelijkheid op bij medewerkers. Welke taken horen waar, en hoe werken we optimaal samen? Onder begeleiding van een externe adviseur zijn de drie teams daarom begin 2019 gestart met het concretiseren daarvan. Dit heeft ertoe geleid dat we de keuze tot onderscheid team Uitvoering en Wijkteam hebben gemaakt: het team Uitvoering pakt enkelvoudige vraagstukken op. Het sociaal wijkteam casussen die meerdere leefdomeinen beslaan of complex zijn, ook wel multi-problem genoemd. Dit is geconcretiseerd door met gebruik van de ZelfRedzaamheidsMatrix (ZRM) aan te geven in welke situaties het wijkteam, dan wel team uitvoering de casus oppakt.

Het team uitvoering
Bestaat uit consulenten Wmo en Werk en inkomen. Ook is één fte juridisch medewerker in het team werkzaam. De juridisch medewerker handelt bezwaar- en beroepszaken af en is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de werkzaamheden, waaronder het opstellen en de uitvoering van een intern controleplan, uitvoeren van interne controles, coachen en adviseren van medewerkers. De vraag is of dit takenpakket in deze vorm realistisch is.

Het sociaal wijkteam
Binnen het sociaal wijkteam zijn medewerkers met verschillende specialismen aanwezig, zowel schuldhulp en Werk en Inkomen, als Wmo. Sinds oktober 2018 zijn ook alle medewerkers jeugd aan dit team toegevoegd. Alle vragen met betrekking tot jeugdzorg liggen dus in het sociaal wijkteam.

Het team beleid
In het team is, na het rapport van de externe adviseur begin 2019, gewerkt aan het beschikbaar maken van een aanspreekpunt op de Wmo, participatiewet en jeugdwet, voor de medewerkers uit de teams uitvoering en wijkteam. Dit was voor die tijd niet duidelijk belegd. Daarnaast werkt het team op beleidsniveau veel samen in de Regio Gooi en Vechtstreek en is het ook verantwoordelijk voor o.a. het subsidiebeleid, onderwijs, sport, cultuur en gezondheid.

Werkzaamheden

Gezien onze wensen om in te zetten op de kwaliteit en de knelpunten die we hierbij ervaren, vraagt de gemeente Wijdemeren de hulp van een externe adviseur. De opdracht is tweeledig:

  • Uitvoeren van de vereiste interne kwaliteitscontroles voor het jaar 2019. Dit zowel op het gebied van jeugd, Werk en Inkomen en Wmo en in samenwerking met de juridisch medewerker. Gedurende deze uitvoering:
    • Structurele fouten signaleren;
    • Knelpunten in uitvoering, takenverdeling of capaciteit signaleren;
    • Signaleren overbodige regels (Wat verlangt de wet en een accountant van ons om een toekenning als rechtmatig te beschouwen? En hoe past dat bij de informatie die we nu uitvragen?);
  • Het doen van verbetervoorstellen op bovengenoemde punten;
  • Het geven van een advies over structurele invulling van de kwaliteitstaken bij kwaliteitsmedewerker(s).

De opdrachtgever(s)

De gemeente Wijdemeren is schitterend! Een uniek stukje Nederland in Gooi & Vecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen te midden van de prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon van de Oostelijke Vechtplassen. De gemeente Wijdemeren is op 1 januari 2002 ontstaan door samenvoeging van de gemeenten Loosdrecht, ’s-Graveland en Nederhorst den Berg.

De gemeente Wijdemeren is samen met 20 partners in december 2017 het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen aangegaan; een publiek-private alliantie van provincies, gemeenten, waterschap, recreatieschap, natuurpartners, ondernemers en andere betrokkenen.

Functie eisen

  • . Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als kwaliteitsmedewerker binnen een overheidsinstelling;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als kwaliteitsmedewerker / adviseur kwaliteit binnen een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met het geven van advies binnen een politiek-bestuurlijke organisatie
  • Aantoonbare werkervaring binnen het Sociaal Domein
  • Uiterlijk beschikbaar vanaf 1 september 2019

Competenties

  • Signaleren en analyseren.
  • Procesmatig denken.
  • Adviseren.
  • Integraal werken.
  • Denken in mogelijkheden.

Extra info

  • Aanvang: 1-9-2019
  • Duur: 4 maanden
  • Uren per week: 20 uur

Locatie

Wijdemeren

Publicatiedatum

13.08.2019

Publicatie eindigt

18.08.2019

Contactpersoon

Lang

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.